Hållbarhet, Sustainability, SEB Greentech

SEB deltar i Cleantech Capital Day och delar ut eget pris

SEB i Norge är en av partnerna till den elfte upplagan av Cleantech Capital Day som i nästa vecka hålls i Oslo. SEB kommer även att dela ut en ”guldbiljett” till ett bolag som får plats i SEB ScaleCenter, bankens inkubator för att stötta startupbolag som utvecklar hållbara lösningar inom energi och vattenbruk.

Cleantech Capital Day är en årlig konferens på temat hållbar innovation som samlar industriföreträdare, investerare, myndigheter, nystartade bolag och tillväxtbolag. I samband med mötet anordnas även tävlingen Nordic Cleantech Open för att utse de mest innovativa cleantech-bolagen i tidig fas.

– Det sker en fantastiskt tillväxt av hållbara startupbolag i Norge både inom cleantech och andra segment. Genom vårt ScaleCenter har vi en naturlig koppling till denna innovationsmiljö och därför har vi valt att gå in som en partner till eventet. Dessutom är vi aktiva inom kapitalinhämtning för den här typen av bolag och detta är en mycket bra arena för att träffa investerare säger John Turesson, landchef i Norge.

Konferensen, som samlar omkring 200 deltagare, hålls den 25–26 oktober och bjuder på nätverksmöjligheter, bolagspresentationer och föredrag. Bland talarna finns både Markus Hökfelt, chef för SEB Greentech Venture Capital, och Susanne Gløersen, som representerar SEB Greentech i Norge och norsk representant för den arrangerande organisationen Cleantech Scandinavia.

Enligt Cleantech Scandinavia ökade de nordiska investeringarna i grön teknik under 2021 med nära 160 procent. Den största investeringsvolymen finns i Sverige, men Norge är det land som visar den största tillväxten med en fyrdubbling av investeringarna under 2021.

– Det är glädjande att se det stora fokuset på hårdvara under konferensen. Vi når inte Parisavtalet om vi inte investerar i hårdvara och detta är ett stort fokusområde för SEB Greentech VC, säger Susanne Gløersen

Markus Hökfelt deltar i en paneldebatt på temat Industry transformation and Net-Zero och Susanne Gløersen ingår i en panel runt ämnet Emerging trends in the Carbon Removal landscape and Nature Tech Solution. Susanne ingår även i den trio som hälsar välkommen till konferensen.

Både Markus och Susanne ingår i den jury som ska kora det mest innovativa cleantechbolaget i Norden. I samband med detta kommer SEB även att dela ut ett eget pris i form av en ”guldbiljett” som ger det vinnande bolaget ett års tillträde till SEB Scale Center i Oslo.

Läs mer om Cleantech Capital Day

Läs mer om SEB Greentech Venture Capital

Läs tidigare artiklar om SEB ScaleCenter
Skalar upp fågelskydd med stöd från SEB-inkubator | SEB (sebgroup.com)