Nordic Outlook maj 2022

Kriget i Ukraina pressar nu global ekonomi. Inflationsbrasan får ytterligare bränsle av stigande råvarupriser bred front. Trots sämre tillväxtutsikter måste centralbankerna prioritera kampen mot inflationen vilket ökar pressen hushåll och företag. Prognosen för global BNP-tillväxt har justerats ned med en dryg procentenhet för 2022. Finanspolitiskt stöd, uppdämt behov, starka privata balansräkningar och sikt även minskade störningar i globala leveranskedjor gör att en mjuklandning fortfarande är mest sannolik.

Nordic Outlook: Markant bromsad tillväxt

Krig och inflation bromsar världens tillväxt markant, men huvudscenariot är fortfarande en global mjuklandning, enligt SEB:s senaste konjunkturrapport. Chefsekonom Jens Magnusson och prognoschef Håkan Frisén diskuterar innehållet och utvecklingen.