SEB: INBJUDAN TILL PRESSKONFERENS

SEB presenterar Eastern European Outlook

Den globala konjunkturbilden har stabiliserats i vinter, men eurozonen är ännu fast i recession och tillväxten i övriga EU-länder är svag. Hur klarar sig Östeuropa och Baltikum i denna ännu relativt kärva omvärldsmiljö? Fortsätter regionens tungviktare Ryssland och Polen att tillsammans med Baltikum visa bättre tillväxt än flertalet länder i centrala och södra Östeuropa?

Även Ryssland och Polen har sviktat det senaste halvåret. Har rysk tillväxt varaktigt växlat ned trots höga oljepriser? Krävs mer reformer för att öka farten? Reser sig Polens ekonomi åter med stöd av centralbankens kraftiga räntesänkningar? Består den relativt goda baltiska motståndskraften i både inhemsk efterfrågan och export - eller riskerar stigande löner åter bli ett problem för Estland? Ukraina är på nytt i ett ekonomiskt krisläge - tar regeringen till devalveringsvapnet? Och ställer IMF upp med nya nödlån?

Lettland väntas planenligt ansluta till euron 2014. Landet får med största sannolikhet grönt ljus efter vårens utvärderingsrapporter av EU och ECB. Väntar därefter en anslutningsvåg av ytterligare sex östnationer från EU in i eurozonen - eller stoppar krisen i eurozonen alla politiska ambitioner i öst om euro-anslutning?

Eastern European Outlook är en ekonomisk och politisk analys av Östeuropa, som ges ut av SEB Ekonomisk Analys. Rapporten omfattar de tre baltiska staterna, Ryssland, Ukraina samt Polen, och publiceras två gånger per år.

Rapporten presenteras av Mikael Johansson, chefredaktör för Eastern European Outlook och ansvarig för Baltikum- och Polenanalysen, samt Andreas Johnson, ansvarig för Ryssland och Ukraina.

Tid:   Onsdagen den 20 mars 2013 kl 10.00

Publicering av Eastern European Outlook kl. 10.00

Plats:   Rum 16, Kungsträdgårdsgatan 8, Stockholm

Välkomna!

För mer information: Mikael Johansson 08-763 80 93, 070-372 28 26
Presskontakt: Anna Helsén, presschef, anna.helsene@seb.se 070-698 48 58

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Som relationsbank erbjuder SEB i Sverige och de baltiska länderna rådgivning och ett brett utbud av andra finansiella tjänster. I Danmark, Finland, Norge, och Tyskland har verksamheten en stark inriktning på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företagskunder och institutioner. Verksamhetens internationella prägel återspeglas i att SEB finns representerad i ett 20-tal länder runt om i världen. Den 31 december 2012 uppgick koncernens balansomslutning till 2 453 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 328 miljarder kronor. Koncernen har cirka 16 500 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.se.