SEB topprankat av Euromoney - vinner nio förstapriser

SEB vann i följande kategorier:
  • Bästa bank i Sverige
  • Bästa aktiehus i Norden och Baltikum
  • Bästa bank inom företagssammanslagningar och företagsförvärv i Norden och Baltikum
  • Bästa bank inom Cash Management i Norden och Baltikum
  • Bästa bank inom företagssammanslagningar och företagsförvärv i Sverige
  • Bästa bank inom företagssammanslagningar och företagsförvärv i Norge
  • Bästa aktiehus i Estland
  • Bästa bank inom företagssammanslagningar och företagsförvärv i Lettland
  • Bästa aktiehus i Litauen

Euromoneys motivering till priset Bästa bank i Sverige är SEB:s styrka och bredd inom praktiskt taget alla områden - från livförsäkringssidan till kontorsrörelsen och området för Stora Företag & Institutioner.

SEB har haft förstaplaceringen inom företagssammanslagningar och företagsförvärv och aktiehandel och aktieanalys i Norden under många år och har nu tagit hem förstaplatsen för de nya marknaderna inom samma område i den geografiskt större kategorin Norden och Baltikum. Enligt Euromoney visar SEB sin breda affärsaktivitet genom sina 47 transaktioner inom företagsförvärv och företagssammanslagningar som SEB var rådgivare i under perioden och sin ledande marknadsandel (7,8 procent) av aktiehandeln på de nordiska och baltiska börserna.

Det är femte året i rad som SEB tar hem priset för bästa bank inom Cash Management i Norden och Baltikum. Anledningen till priset enligt Euromoney är SEB:s utökade närvaro i 27 europeiska länder, en imponerande marknadsandel bland nordiska storföretag och innovativa lösningar såsom "Cash Management Value Chain".

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern som betjänar 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatpersoner. SEB erbjuder universalbankstjänster i Sverige, Tyskland och de tre baltiska länderna Estland Lettland och Litauen. Banken har också lokal närvaro i övriga Norden, Polen, Ukraina och Ryssland och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 31 mars 2008 uppgick koncernens balansomslutning till 2 399 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 331 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.
__________________________________
För ytterligare information kontakta:
Presskontakt Katja Margell, tel. 070-745 91 38