Sparbarometern - hushållens förmögenhet fortsätter att öka

Hushållen fortsätter att bli allt rikare och samtidigt lånar vi allt mer. Det visar SEB:s Sparbarometer för det andra kvartalet 2007 som presenteras idag. Hushållens nettotillgångar ökade under kvartalet med 2 procent till 6 737 miljarder kronor. Tillgångarna är mer än fyra gånger så stora som skulderna.

-          Börsuppgång och ett högt nysparande förklarar tillväxten i förmögenheten, säger Gunilla Nyström, SEB:s Privatekonom.

Nysparandet var fortsatt stort under andra kvartalet och uppgick till 62 miljarder kronor. Av det gick 50 miljarder till banksparande. Försäkringssparandet uppgick till 7 miljarder kronor medan fondsparandet var negativt med 9 miljarder.

-          Bankkontot blir mer och mer populärt.  Högre marknadsräntor och hårdare konkurrens om hushållens sparpengar har gjort avkastningen på bankkonto mer attraktiv. Och en majoritet av hushållen är uppenbarligen inte beredda att ta risk med sitt nysparande, säger Gunilla Nyström.

Tillgångarna ökade under perioden till 8 782 miljarder kronor. Av dessa ökade de aktierelaterade tillgångar till 3 004 miljarder kronor och de ränterelaterade tillgångar till 2 351 miljarder kronor, medan tillgångar i bostäder minskade till 3 427 miljarder kronor.

SEB:s andel på sparmarknaden är 14,0  procent. Swedbank har 14,6 procent.

Lånen ökade med drygt 62 miljarder och det är framförallt bostadslån och banklån som fortsätter att öka.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 30 juni 2007 uppgick koncernens balansomslutning till 2 188 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 403 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

________________________________
För ytterligare information kontakta:
Gunilla Nyström, privatekonom, 08-763 65 81, 070-762 15 34
Carl Holm, ansvarig för framtagandet av Sparbarometern, 08-785 18 42