Peter Buschbeck ny chef för Retail Banking Tyskland

Styrelsen i SEB AG har utsett Peter Buschbeck till ny chef för Retail Banking i Tyskland och medlem i SEB AG:s företagsledning (Vorstand). Peter Buschbeck som är 43 år tillträder den 1 augusti 2005.

SEB i Tyskland har de senaste åren tagit flera steg mot ökad vinsttillväxt inom Retail Banking, Merchant Banking, Commercial Real Estate och Asset Management. Den tyska verksamheten har fortsatt stabilisera resultatet och minska riskprofilen. Retailrörelsen omfattar 175 kontor med cirka 1 miljon kunder.

- Retailrörelsen utgör den största delen av vår tyska verksamhet i termer av kapital och antal medarbetare, säger SEB:s koncernchef Lars H Thunell.  Jag är övertygad om att Peter Buschbeck med sina utomordentliga meriter inom försäljning och breda erfarenhet från retailverksamhet kommer att bli en stark kraft vad gäller att kunna realisera den ytterligare potential vi har inom Retail Banking i Tyskland.

- Jag välkomnar verkligen Peter Buschbeck till SEB. Han kommer att bli ett värdefullt tillskott till vårt management team här i Tyskland, säger Fredrik Boheman, chef för SEB Tyskland.

Peter Buschbeck var senast medlem av företagsledningen i Citibank Privatkunden AG med ansvar för försäljning och marknad. Han var chef för Finance & Leasing vid GE Capital GmbH i Köln åren 1999 till 2001. Mellan 1995 och 1999 hade Peter Buschbeck en rad ledande befattningar inom Citibank, bland annat som chef för Citicorp:s kortverksamhet.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för företag, institutioner och privatpersoner. SEB har 680 bankkontor i Sverige, Tyskland, Baltikum, Polen och Ukraina. SEB har drygt 5 miljoner kunder, varav cirka 2 miljoner gör sina bankaffärer över internet. Den 30 december 2004 uppgick koncernens balansomslutning till 1 591 miljarder kronor och förvaltat kapital till 886 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Boheman, Chef för SEB i Tyskland, +49 69 258 51 02
Viveka Hirdman-Ryrberg, Presschef, 08-763 85 77