Thomas Altenhain ny chef för SEB i Tyskland Lars Lundquist ny finanschef i SEB-koncernen

• Thomas Altenhain blir ny chef för division SEB Germany och ordförande i Vorstand för SEB AG
  • Lars Lundquist blir ny chief financial officer (CFO) i SEB-koncernen, men kvarstår som ansvarig för Tyskland i SEB:s verkställande ledning
  • Anders Rydin lämnar befattningen som finanschef i samband med att han övergår till deltidspension
Lars Lundquist har arbetat i SEB AG, tidigare BfG, sedan 1999 och varit chef sedan den 1 januari 2001. Han flyttar nu hem till Sverige och befattningen som finanschef som han tillträder den 1 oktober. Han kvarstår i SEB:s verkställande ledning och behåller där också det övergripande ansvaret för SEB:s tyska verksamhet.

Den nuvarande finanschefen, Anders Rydin, övergår i höst till en befattning som
Senior Advisor inom finansområdet. Under nästa år, då han fyller 58 år, kommer han att gå i deltidspension.

Ny chef för SEB i Tyskland blir Dr Thomas Altenhain. Han är 45 år och kommer närmast från posten som chef för American Express i Tyskland och Österrike. Han har under 1990-talet också arbetat i bl a Bayerishe Hypotheken- und Wechsel-Bank AG och Anlage & Kredit Bank AG, Zürich. Han tillträder som chef för SEB AG (ordförande i Vorstand) den 1 september.

- Den omstrukturering av SEB i Tyskland som varit mitt huvudansvar, närmar sig slutet, säger Lars Lundquist. För SEB handlar det nu om att utveckla vår tyska verksamhet, att växa med marknaden och då är det naturligt att förändra också ledningen. I Thomas Altenhain har vi funnit en person med både stor branschkunskap och personliga förutsättningar att leda det fortsatta arbetet i SEB AG.

För ytterligare information, kontakta:
Heinrich Schaumburg, Corporate Staff Communication / Investor Relations,