SEB blir huvudpartner i Volvo Ocean Race-projekt -Presskonferens idag måndag den 29 maj kl. 11:00

SEB har gått in som huvudpartner i ett projekt för Volvo Ocean Race 2001-2002 organiserat av Global Team AB. SEB har som huvudpartner rätt att namnge såväl projekt som båt och kommer att utnyttja projektets alla möjligheter under 2,5 år. Därmed blir det en svensk båt på startlinjen i Volvo Ocean Race med Gurra Krantz som skeppare.

- Vår strategi är att växa i Europa inom sparandeområdet och e-banking. Vi har beslutat att enas under ett varumärke i Europa; SEB. Därför är det viktigt att skapa en större kännedom om SEB, säger Lars H Thunell, VD och koncernchef i SEB.

- Deltagandet med en "egen båt" i Volvo Ocean Race kommer att skapa intresse hos våra existerande och presumtiva kunder, och är också ett engagemang som ska involvera och samla alla delar av SEB och dess medarbetare. Att tävlingen denna gång har fyra hamn-stopp i Europa och att troligen ett flertal syndikat från olika europeiska länder har ytterligare bidragit till vårt intresse.

Volvo Ocean Race, tidigare Whitbread, är världens mest utmanande segeltävling och krävande lagsport. Starten för Volvo Ocean Race 2001-2002 går den 23 juni, 2001 i Southampton. Tävlingen innefattar nio delsträckor och åtta stop-overs: i Kapstaden, Sydney med start i Sydney-Hobbart Race med sk. "pit-stop" i Hobbart, Auckland, Rio de Janeiro, Miami, Baltimore/Annapolis, La Rochelle och Göteborg. Tävlingen avslutas i Kiel den 8 juni, 2002.

Projektet baseras på partnerskap och drivs i samverkan mellan det tjugotal företag som kommer att utgöra projektets kommersiella partners och ett syndikatsbolag med företrädarna seglaren Gunnar "Gurra" Krantz, företags- och informationskonsulten Lars Åhrén, affärsjuristen Hans Liljeblad och media/internet-entreprenören Raymond Emtemark. Syndikatsbolaget samordnar projektet och den projektanknutna promotion-verksamheten, samt organiserar och genomför den sportsliga insatsen.

Presskonferensen hålls på Nacka Strand Futurum, konferenscenter, Augustendalsvägen 6. Båt alternativt buss avgår från Grand Hotell kl 10:30 för den som så önskar. Samling utanför entrén till hotellet kl 10:25. Välkommen!