SEB lanserar Sveriges första företagsapp

Som första bank i Sverige har SEB lanserat en app som ger företagare bättre överblick och snabbare åtkomst till de vanligaste banktjänsterna.

Numera kan SEB:s företagskunder snabbt få tillgång till information om saldo, kontohistorik och kommande händelser. Dessutom kan de godkänna betalningar, skanna och betala fakturor samt överföra pengar mellan företagets konton på ett smidigt sätt. För att identifiera sig kan kunderna antingen använda sig av Mobilt BankID eller digipass.

– Det här är ytterligare ett led i vårt arbete att göra det enklare att driva företag. Bankärendena ska gå snabbt och kunna skötas smidigt. Då blir det mer tid för annat inom och utom företaget, säger Mats Torstendahl.

Förutom att ge företagarna möjlighet att sköta sina vanligaste bankärenden i mobilen har tjänsterna förenklats ytterligare i appen.

– Vi vet till exempel att många blandar ihop begreppen överföra och betala, så i appen har vi förenklat betalflödet genom att slå ihop dem. På så sätt behöver användarna inte ta ställning till om det är en betalning eller överföring de gör, säger Malin Eliasson, chef för mobila banken i SEB.

– I appen leder vi även kunderna till rätt betalningsdag eftersom det bara går att välja dagar då tjänsten kan utföras.

I appen har företagarna tillgång till 25 månaders kontohistorik och kan söka på fritext, belopp eller datum för att hitta den händelse de söker efter.

– Dessutom är det enklare än någonsin att överföra pengar. Med en enkel tumrörelse flyttar du pengarna från ett konto till ett annat. Vi har även gjort det möjligt att godkänna betalningar i mobilen, något som vi vet att många efterfrågat då det lätt blir en bromskloss i betalningsprocessen. Nu kan betalningen godkännas i hissen eller på väg in i mötet, vilket spar tid, säger Malin Eliasson.