SEB får utmärkelser från Prospera

SEB försvarade förstaplaceringen i Prosperas undersökningar av aktiemäklare respektive rådgivare vid företagsaffärer och aktieemissioner i Sverige. SEB blev också bästa aktiemäklare i en Norden.

SEB är bästa nordiska aktiemäklare för fjärde året i rad enligt undersökningsföretaget Prospera. SEB toppar listan i båda de kategorier som Prospera använder – alla institutioner respektive stora institutioner (Tier 1) – i sin undersökning. I de olika länderna kom SEB etta i Sverige samt trea i Danmark, Norge och Finland.

– Vi är stolta och ödmjuka inför resultatet i denna viktiga kundundersökning. Det är en laginsats med nära samarbete mellan analys, försäljning och handel, säger Mika Koskinen, chef för aktieanalys på SEB.

SEB också undersökningen om corporate finance i Sverige. SEB var etta i kategorin företagsaffärer (M&A) och tvåa inom aktieemissioner (Equity Capital Markets, ECM). I rankningen som omfattar hela Norden fick SEB samma betyg som förra året, och hamnade på tredje plats efter två internationella banker. I år var första året Prospera inkluderade de internationella investmentbankerna i den nordiska rankningen. SEB försvarade också topplaceringen totalt i Finland liksom i ECM-kategorin i Norge.

– Vi är mycket glada för att försvara vår topplacering i Sverige och att vi fortsätter vara den högst rankade Nordenbaserade spelaren i regionen. Vi ser nu att våra kunder gör fler strategiska affärer, och att vårt långsiktiga engagemang för dem ger resultat, säger  Alireza Etemad, chef för Corporate Finance på SEB.