Pressinbjudan till frukostmöte – SEB:s Nordic Outlook

SEB:s konjunkturrapport Nordic Outlook den 3 maj: Ny spelplan när både inflation och tillväxt faller

Det senaste året har handlat om en balansgång mellan inflation och recessionsrisker. I mars adderades oro för den finansiella stabiliteten när amerikanska nischbanker fick problem. Inget lätt läge för centralbankerna även om de kan glädja sig åt att inflationstrycket äntligen verkar lätta och räntetoppen närmar sig.

Världsekonomin går ett tufft år till mötes med sjunkande tillväxt, minskad efterfrågan och urholkade reallöner. På den svenska bostadsmarknaden faller såväl priser som byggande och vi väntar oss ingen vändning i närtid. Regeringen har finanspolitiska muskler men tvekar att använda dem inför hotet om kvarhängande inflation.

Har vi sett tillräckliga tecken på att inflationen har toppat? Vad händer om ECB fortsätter att höja räntan när Fed har höjt klart och när är det dags att ställa om siktet från räntehöjningar till sänkningar? Hur allvarlig blir den ekonomiska inbromsningen och lever hoppet om en mjuklandning? Hur ska svenska hushåll ta sig igenom rekordstora reallöneminskningar och fortsatt stigande bostadsräntor? Kan kronan äntligen göra comeback och vad har börsen kvar att ge?

Dessa och andra frågor belyses i SEB:s nästa Nordic Outlook, som publiceras på sebgroup.com/nordicoutlook och som pressmeddelande onsdagen den 3 maj kl. 07.00. SEB:s chefsekonom Jens Magnusson och prognoschef Daniel Bergvall presenterar sedan rapporten under ett frukostmöte för kunder och media på SEB, Kungsträdgårdsgatan 8 i Stockholm. Frukosten börjar kl. 07.30, och presentationen sker kl. 07.45 - 08.45. En inspelad presentation av rapporten kommer också att finnas tillgänglig från kl. 07.45 på sebgroup.com/nordicoutlook.

Efter presentationen finns möjlighet för media att ställa frågor, antingen på plats eller via telefon. Vill du delta på frukostmötet, eller göra en intervju, vänligen anmäl intresse via press@seb.se.

Välkomna!

Jens Magnusson, chefsekonom, och Daniel Bergvall, prognoschef

För mer information, kontakta:
Niklas Magnusson, chef för Medierelationer & Extern kommunikation
niklas.x.magnusson@seb.se

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern med internationell räckvidd. Vårt syfte är att positivt forma framtiden med ansvarsfull rådgivning och kapital, idag och för framtida generationer. Genom att samarbeta med våra kunder vill vi vara en ledande katalysator i omställningen till en mer hållbar värld. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas genom vår närvaro i mer än 20 länder världen över med cirka 16 500 medarbetare. Den 31 mars 2023 uppgick koncernens balansomslutning till 3 802 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 221 miljarder kronor. Läs mer om SEB på sebgroup.com/sv.