Pressinbjudan till webcast om SEB:s Nordic Outlook

SEB:s konjunkturrapport Nordic Outlook 25 januari: Inflation och smitta utmanar återhämtningen

Den ekonomiska återhämtningen fortsätter trots allt fler utmaningar. Hög inflation, centralbanker som rustar för räntehöjningar och en rekordsnabb virusspridning sätter press på ekonomin. Samtidigt gör köpsugna hushåll, optimistiska företag och tendenser till en bättre fungerande utbudssida att grundtonen fortfarande är positiv med tillväxt över trend på många håll.

När påbörjas räntehöjningarna i USA och hur snabbt uppåt kommer det att gå? Vilka centralbanker följer med och hur länge orkar ECB och Riksbanken driva en egen linje? Hur slår virusspridningen mot den globala tillväxten och vilka tecken ser vi på att problemen lättar på ekonomins utbudssida? Hur mår svensk ekonomi när vi går in i valåret 2022 och vilka beslut kan regeringen samla riksdagens stöd för?

Dessa och många andra frågor belyses i SEB:s Nordic Outlook, som publiceras på sebgroup.com och som pressmeddelande tisdagen den 25 januari kl. 07.00. SEB:s chefsekonom Jens Magnusson och prognoschef Håkan Frisén presenterar sedan rapporten i en webcast för kunder och media som startar kl. 08.00 och som modereras av SEB:s placeringsstrateg Johan Hagbarth.

Presentationen skickas ut direkt efter att webcasten avslutats. Inför och under webcasten finns möjlighet att skicka frågor till mailadressen nordicoutlookwebcast@seb.se. För anmälan och länk till webcasten samt för att boka telefonintervjuer med Jens Magnusson och Håkan Frisén under dagen, kontakta Niklas Magnusson, pressansvarig, via
niklas.x.magnusson@seb.se eller 070-763 8243.

Välkommen!

Jens Magnusson, chefsekonom
jens.magnusson@seb.se

Håkan Frisén, prognoschef