Välkommen till Skandinaviska Enskilda Banken AB:s årsstämma den 30 mars 2021

Skandinaviska Enskilda Banken AB:s årsstämma äger rum den 30 mars 2021.

På grund av covid-19-pandemin och de restriktioner som införts för att förhindra smittspridning har styrelsen i banken beslutat att årsstämman ska genomföras utan fysisk närvaro av aktieägare, ombud eller utomstående och att aktieägarna före stämman ska ha möjlighet att utöva sin rösträtt endast genom att rösta på förhand, s.k. poströstning.

Aktieägarna kommer att ha möjlighet att inför årsstämman ställa frågor skriftligen. Dessa ska vara SEB tillhanda senast den 20 mars 2021 och kommer att besvaras senast den 25 mars 2021. SEB kommer att genomföra en webbsändning med styrelseordföranden, verkställande direktören och den externa revisorn den 24 mars 2021 på
www.sebgroup.com/sv. I webbsändningen kommer ordföranden och den verkställande direktören bland annat att ge sin syn på året som har gått och ge svar på inkomna frågor från aktieägare.

På agendan finns bland annat styrelsens förslag till utdelning om 4,10 kronor per aktie för 2020.

Valberedningen föreslår omval av Signhild Arnegård Hansen, Anne-Catherine Berner, Winnie Fok, Sven Nyman, Lars Ottersgård, Jesper Ovesen, Helena Saxon, Johan Torgeby och Marcus Wallenberg.

Kallelsen till årsstämman och valberedningens och styrelsens fullständiga förslag till beslut hålls tillgängliga på bankens webbplats www.sebgroup.com/sv och på bankens huvudkontor, Kungsträdgårdsgatan 8 i Stockholm.

Kallelsen till årsstämman publiceras i Post- och Inrikes Tidningar den 24 februari 2021. En annons om kallelsen införs i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Dagens Industri den 24 februari 2021.

För mer information, kontakta:
Pawel Wyszynski, Chef Investor Relations
pawel.wyszynski@seb.se

Presskontakt:
Frank Hojem, Kommunikationschef
frank.hojem@seb.se

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 500 medarbetare. Den 31 december 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 040 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 106 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv