Investment Outlook: Medlut ger styrfart trots motvind

Vi närmar oss slutet av 2021, som vi sammanfattar som ett år av stark återhämtning. Företagssektorns anpassningsförmåga har imponerat, när man klarat av att hantera många besvärliga flaskhalsar och störningsmoment och ändå levererat vinster långt över de prognoser som gjordes i början av året. Detta har i sin tur resulterat i mycket stora uppgångar på världens börser.

Utblicken för 2022 är mer grumlig. Det är viktigt att flaskhalsarna reduceras och att den just nu höga inflationstakten faller tillbaka så att inte centralbankerna måste kliva in och bromsa förloppet med snabbare räntehöjningar och tidigare avveckling av de pågående stödprogrammen än vad investerare räknar med. Dessutom är det viktigt att omikronvarianten av coronaviruset inte skapar en ny våg av nedstängningar.

– Den underliggande tillväxtbilden ser robust ut, men det finns definitivt en del störningsmoment som påverkar vårt risktagande. Vi har reducerat risken i våra portföljer i ett par steg, men är fortsatt överviktade mot både aktier och företagsobligationer, säger Fredrik Öberg, Chief Investment Officer, SEB Private Banking.

En mer klimatvänlig ekonomi innebär inte att världen klarar sig utan metaller. Vårt första tema i denna utgåva av Investment Outlook har vi döpt till ”Omställning med guldkant”, där vi analyserar det paradigmskifte som världens stål- och metallindustrier kommer genomgå. Det andra temat är ”5G – Tala är silver, data är guld”, där vi fördjupar oss i de möjligheter som uppstår när vi kan vara konstant uppkopplade.

Hela rapporten, samt webbfilm, finns tillgänglig på seb.se/investmentoutlook

Ladda ner Investment Outlook

För mer information, kontakta:
Fredrik Öberg, CIO, SEB Private Banking
fredrik.oberg@seb.se

Presskontakt:
Niklas Magnusson, Pressansvarig
niklas.x.magnusson@seb.se

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas genom vår närvaro i mer än 20 länder världen över med cirka 15 500 medarbetare. Den 30 september 2021 uppgick koncernens balansomslutning till 3 585 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 422 miljarder kronor. Läs mer om SEB på https://www.sebgroup.com/sv