Bankgemensamt initiativ för en mer hållbar byggbransch

SEB samverkar i ett gemensamt initiativ med sex andra banker för att bidra till en mer hållbar byggbransch. Gemensamma riktlinjer kommer implementeras hos respektive bank under slutet av 2021.

Ekonomisk brottslighet och illegal arbetskraft i byggbranschen innebär stora negativa effekter för samhället, bland annat genom uteblivna skatteintäkter och bristande kontroll av att mänskliga rättigheter respekteras på byggarbetsplatser. Som kreditgivare till bygg- och fastighetsbolag har banker, genom villkoren vid kreditgivning, möjlighet att göra skillnad. Som en del av bankernas samhällsansvar samverkar nu Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SBAB, SEB, Sparbankerna och Swedbank för att tillsammans med bygg- och fastighetsbolagen ytterligare bidra till en mer hållbar byggbransch.

Bankerna utgör en viktig del av samhället, och som en del av vårt gemensamma samhällsansvar har vi tillsammans med andra banker initierat detta initiativ för att bidra till en mer hållbar byggbransch. Syftet är att utöka ansvarstagandet i bankernas kreditprocess och ställa ytterligare krav mot låntagaren för att tillsammans uppnå ökad styrning och kontroll, säger Mats Torstendahl, ställföreträdande vd och koncernchef på SEB.

Varje bank har sedan tidigare tydliga processer för att motverka att bankens produkter och tjänster utnyttjas för ekonomisk brottslighet. Initiativet handlar om att i bankernas kreditprocess ställa ytterligare krav mot låntagaren. Som en del av detta har bankerna kommit överens om gemensamma riktlinjer som ska beaktas i kreditgivningen till bygg- och fastighetsbolag. Dessa syftar bland annat till att säkerställa att låntagaren har kontroll över produktionen, uppnå ökad styrning över vilken arbetskraft som nyttjas i alla leverantörsled, samt se till att de underleverantörer som anlitas lever upp till gällande regelverk.

– Vi välkomnar alla initiativ som verkar för sunda konkurrensvillkor och en schysst byggbransch. Byggföretagen har nolltolerans mot fusk och oegentligheter på arbetsmarknaden. Ett hållbart samhällsbyggande förutsätter god samverkan mellan olika aktörer. Bankernas initiativ är en viktig pusselbit i detta gemensamma arbete, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen.

För mer information, kontakta:
Niklas Magnusson, Pressansvarig
niklas.x.magnusson@seb.se

Claes Thunblad, Nationell Samordnare Sund konkurrens, Byggföretagen
072-206 1195
claes.thunblad@byggforetagen.se

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 500 medarbetare. Den 31 december 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 040 miljarder kronor och förvaltat kapital till 2 106 miljarder kronor. Läs mer om SEB på https://www.sebgroup.com/sv