Gustav Radell ny marknadschef på SEB

Stockholm 4 september 2019

Gustav Radell ny marknadschef på SEB

SEB rekryterar Gustav Radell, idag Head of Consumer & Brand Marketing Northern Europe på Google, som ny global marknadschef.

– Det ska bli väldigt spännande och hedrande att få möjligheten att vara med och förädla SEB:s fantastiska historik av att vara en ledande bank i norra Europa. Genom min erfarenhet hoppas jag kunna bidra till det redan starka teamet på SEB och dess förmåga att förtjäna kundernas förtroende, genom att vara drivande i att bygga en bank för dagens bankkunder med morgondagens teknik, säger Gustav Radell.

Med över 12 år på Google har Gustav Radell varit med och byggt upp företagets närvaro samt strategi i Norra Europa. Han har byggt upp Googles produktportfölj från grunden med lanseringar av exempelvis Android, YouTube och Google Maps. Idag ansvarar han för marknadsföringen av Googles samtliga konsumentprodukter i Norra Europa och är även marknadschef för Google i Sverige. Gustav Radell utnämndes till en av Veckans Affärers 101 Supertalanger 2015 och sitter även i Interfloras styrelse.

Gustav kommer att rapportera till Sara Öhrvall, Chief Digital, Customer Experience and Communication.

– Gustav är en viktig rekrytering för den pågående transformationen av vår marknads- och kommunikationsenhet och jag är väldigt glad att få hälsa Gustav Radell välkommen till vårt team. Med sin erfarenhet av att använda den senaste tekniken för att bygga starka varumärken på flera marknader och framgångsrika produktlanseringar, blir han en fantastisk tillgång i arbetet med att framtidssäkra SEB, säger Sara Öhrvall.

Sara Öhrvall, Chief Digital, Customer Experience and Communication
sara.öhrvall@seb.se

Frank Hojem, Presschef
frank.hojem@seb.se

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 30 juni 2019 uppgick koncernens balansomslutning till 2 912 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 932 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv.