SEB: Fler hushåll tror på stigande bostadspriser

SEB:s Boprisindikator fortsätter uppåt i mars och är nu positiv för första gången sedan november 2017. Uppgången är 11 enheter jämfört med föregående månad och indikatorn hamnar nu på plus 4. Bland regionerna ligger Stockholm lägst även denna månad. Stockholm ligger på minus 17 och övriga regioner i spannet minus 5 till plus 10. Hushållens förväntningar på reporäntans nivå om ett år ligger på samma nivå som förra månadens 0,17 procent. Andelen som planerar att binda sina rörliga lån ligger även den kvar på samma nivå som föregående månads 4 procent.

Av de tillfrågade hushållen svarar 38 procent att de tror på stigande priser under det kommande året. Det är en ökning med 4 enheter från föregående månads notering. Andelen som tror på fallande priser sjönk med 7 enheter från 41 till 34 procent. Andelen som tror på oförändrade priser sjönk med 1 enhet från 20 procent till 19 procent. Vi definierar SEB:s Boprisindikator som skillnaden mellan andelen som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser. Indikatorn ligger i denna mätning på plus 4, vilket är 11 enheter högre än förra månaden.

- Fler hushåll tror återigen på stigande bostadspriser. De senaste månadernas kraftiga nedgång i hushållens boprisförväntningar har avstannat och för första gången sedan november 2017 är Boprisindikatorn nu positiv, vilket innebär att fler tror på en uppgång än på en nedgång det närmaste året. Men nivåerna är låga och det är en bit kvar innan förtroendet för bostadsmarknaden kan sägas ha återvänt, säger SEB:s privatekonom Jens Magnusson.

Hushållen tror att reporäntan kommer att ligga på 0,17 procent om ett år
På frågan vad hushållen tror om nivån på Riksbankens reporänta om ett år svarar de i genomsnitt att reporäntan kommer att ligga på 0,17 procent. Det är samma nivå som föregående månads notering.

Fyra procent av hushållen planerar att binda räntan
Av de hushåll som helt eller delvis har rörlig ränta på sina lån svarar fyra procent att de har för avsikt att binda räntan inom den kommande tremånadersperioden. Det är samma nivå som de två föregående månaderna.

- De flesta bedömare menar att räntorna kommer att vara fortsatt låga. Det gäller i synnerhet de rörliga räntorna och är säkert en anledning till att många väljer rörligt. Samtidigt ska man veta att de bundna räntorna är mer internationellt påverkade och kan stiga tidigare. Det spetsar till beslutssituationen och den som vill ha bundna räntor på hela eller delar av sitt lån bör inte vänta för länge. När de rörliga räntorna vänder uppåt finns risken att de bundna räntorna redan är oattraktivt höga, säger Jens Magnusson.

Indikatorn steg i alla regioner men Stockholm och Svealand utom Stockholm fortsatt negativa
I Stockholm steg indikatorn från minus 21 till minus 17, mätt som två månaders medelvärde och i Svealand utom Stockholm från minus 15 till minus 5. I Norrland steg indikatorn med 13 enheter till plus 3, i Västra Götaland med 7 enheter till plus 5, i Östra Götaland med 16 enheter till plus 10 och i Skåne från minus 2 till 4.

Demoskop genomför varje månad sedan mars 2003 på uppdrag av SEB undersökningen Boprisindikatorn. Denna undersökning bygger på 1 000 intervjuer och genomfördes under perioden 27 februari till 7 mars.

Boprisindikatorn - Utveckling senaste 12 månaderna:

mar-18 feb-18 jan-18 dec-17 nov-17 okt-17 sep-17 aug-17 juli-17 juni-17 maj-17 april-17
4 -7 - 13 - 5 11 50 51 58 63 63 69 67

Jens Magnusson, Privatekonom
Jens.magnusson@seb.se

Frank Hojem, Presschef
frank.hojem@seb.se

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge och Tyskland är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 31 december 2017 uppgick koncernens balansomslutning till 2 560 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 830 miljarder kronor. Läs mer om SEB på https://www.sebgroup.com/sv.