SEB presenterar konjunkturrapporten Nordic Outlook: Politiska och cykliska hot mot seglivad konjunkturuppgång

Den globala ekonomin fortsätter att ge styrkebesked men det saknas inte orosmoln.

Konjunkturuppgången är på väg att slå längdrekord, när börjar flaskhalsproblem göra sig gällande på allvar? Kan centralbankerna lita på pris-och lönesignaler eller skapas nya obalanser? Överlever överhuvudtaget regimen med inflationsmål som ankare i politiken? Förmår EU leverera en nytändning och hur går det med Brexit?

Svensk ekonomi går på högvarv men ändå gasar både Riksbank och regering på rejält.

Hur reagerar ekonomin på stimulansdosen i en miljö med redan snabb tillväx och brist på arbetskraft? Svaghetstecken på bostadsmarknaden oroar, men hur oroliga ska vi vara och vilken effekt kan fallande bopriser få?

Tid:

Tisdagen den 21 november 2017
Publicering av Nordic Outlook och pressmeddelande kl. 07.00 (OBSERVERA TIDEN!)
Frukosten (för kunder och media) startar kl. 07.30 - presentationen kl 07.45 (avslutas 08.45)
Efter presentationen finns möjlighet för media att ställa frågor i en anslutande lokal
Plats: SEB, Kungsträdgårdsgatan 8, Stockholm, lokal: Andrummet

Anmäl ditt intresse till Frank Hojem, presschef, frank.hojem@seb.se tel 070-763 9947 så snart som möjligt.

Välkomna!

Håkan Frisén, prognoschef, telefon 08-763 80 67, mobil 070-763 80 67
Carl Hammer, chefstrateg, telefon 08-506 231 28, mobil 070-302 61 28

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge och Tyskland är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 30 september 2017 uppgick koncernens balansomslutning till 2 933 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 850 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv.