SEB:s Sparbarometer för fjärde kvartalet 2015: Hushållens förmögenhet avslutar 2015 på rekordnivå

De svenska hushållens nettoförmögenhet ökade med 413 miljarder kronor till 13 312 miljarder kronor under det fjärde kvartalet 2015. Den huvudsakliga orsaken till uppgången var de stigande börserna. Skuldkvoten, mätt som hushållens skulder i förhållande till tillgångar, sjunker till 20,9 procent efter att ha stigit de två senaste kvartalen. Det visar SEB:s Sparbarometer för fjärde kvartalet 2015 som presenteras idag.

Hushållens nettoförmögenhet steg under det fjärde kvartalet till 13 312 miljarder kronor vilket är en uppgång med 413 miljarder kronor eller 3,2 procent. Värdet på hushållens bruttoförmögenhet steg till 16 820 miljarder kronor, vilket motsvarar ca 4 gånger Sveriges BNP. Hushållen nysparade 73 miljarder kronor under det senaste kvartalet, varav kontosparande (del inom inlåningssparande) och tjänstepensioner stod för de största delarma, 31 respektive 37 miljarder kronor.

- Under det fjärde kvartalet passerade hushållens nettoförmögenhet för första gången 13 biljoner kronor. Den största delen av ökningen kom från aktierelaterade tillgångar men även bostäderna steg i värde och bidrog till förmögenhetsutvecklingen, säger SEB:s privatekonom Jens Magnusson.

Under fjärde kvartalet ökade hushållens skulder med 1,9 procent vilket kan jämföras med 1,5 procent motsvarande kvartal 2014. Årstakten är nu uppe på 7,3 procent, vilket är en ökning från 5,6 procent för ett år sedan. Det bör noteras att Riksbankens senaste sänkning av reporäntan till -0,5 procent genomfördes  först under det första kvartalet 2016 och alltså inte påverkar de siffror som redovisas här.

- Svenska folket fortsätter att öka sina skulder. För fjärde kvartalet blev det en ökning med 65 miljarder kronor och under hela 2015 med 238 miljarder kronor. Huvudorsaken är stigande bostadspriser och bostadslån och det är viktigt att hålla utvecklingen under noggrann uppsikt. Samtidigt ska man komma ihåg att hushållens tillgångar har ökat ännu snabbare och skuldkvoten, dvs. skulderna som andel av tillgångarna, har under 2015 minskat med 0,6 procentenheter och ligger nu på 20,9 procent, säger Jens Magnusson.

Hushållens tillgångar och skulder, fjärde kvartalet 2015, miljarder kronor

Nettoförmögenhet  13 312
Varav tillgångar 16 820
Varav skulder - 3 508