SEB på plats i Almedalen 2016

SEB arrangerar för sjätte året i rad seminarium med fokus på framtidens välfärd.
En åldrande befolkning kan ge brist på både pengar och arbetskraft, samtidigt finns många nya svenskar i arbetsför ålder. Vad krävs för att migrationen ska bli en positiv kraft för välfärdsfinansiering och kompetensförsörjning?
Och hur ska pensionsinvesteringarna klara nya, skärpta mål för klimathänsyn?
Kom och lyssna när de främsta politikerna, forskarna och ekonomerna diskuterar.

Seminariet på förmiddagen tisdag den 5 juli är uppdelat i två pass. Migrationens utmaningar och möjligheter diskuteras av Ylva Johansson, arbetsmarknadsminister, Andreas Bergh, docent, välfärdsforskare och  Joakim Ruist, fil dr internationell migration.

I andra passet diskuteras hur pensionsavsättningarna ska klara allt "grönare" krav, bland annat hur investeringarna ska harmoniseras med Parisavtalets nya mål för hållbarhet och klimathänsyn. Mats Andersson, VD Fjärde AP-fonden,  Maria Wetterstrand, grön samhällsdebattör och Anna Ryott, VD Swedfund deltar.

Klas Eklund, SEB:s hållbarhetsekonom och Jens Magnusson, SEB:s privatekonom modererar och deltar i seminariet.

Seminarium: Hur gör vi välfärden hållbar?

Tid: tisdagen den 5 juli kl 9-12 (kaffe och smörgås från 8:45)

Plats: S:ta Karins kyrkoruin, Klosterlängan, S:ta Katarinagatan vid Stora torget, Visby

Utöver seminariet är SEB representerat i en rad andra aktiviteter:

Klas Eklund, hållbarhetsekonom, deltar bl.a. i seminarierna Agenda 2030 (SEI), Tillväxt och grön BNP (Kungl Vetenskapsakademin) 4 juli, Veckans Affärers hållbarhetsseminarium, Dagens Samhälles utfrågning, Finanslivs paneldebatt om Hållbara finanser, 7 juli

Jens Magnusson, Svensk Fastighetsförmedlings seminarium om Framtidens boende, 6 juli

Anette Andersson, hållbarhetsansvarig SEB Investment Management, PwC paneldebatt De globala hållbarhetsmålen, Stakeholder Engagement, Volvo 6 juli

Peter Dahlgren, chef SEB Pension & Försäkring, Pensionsmyndighetens seminarium Hur enkelt kan det bli? 5 juli, Max Matthiessens seminarium Högavlönad idag - fattigpensionär imorgon? 7 juli

Hans Ek, ägaransvarig SEB Investment Management, Länsförsäkringars panel om ägarstyrning 4 juli

Mats Torstendahl, co-head division Företag&Privatkunder, SvD:s seminarium Innovation för tillväxt - hur får vi Sverige att växa? Är konsumenten vinnare eller förlorare i framtidens finansmarknad? 5 juli

Fredrik Josefsson, ansvarig Entreprenörer och Tillväxtföretag i SEB, deltar i seminariet - Om digitaliseringens impact för svenskt företagande och arbetsmarknad, 4 juli

SEB:s deltagande och arrangemang går att följa på www.sebgroup.com/almedalen

Jens Magnusson, Privatekonom