SEB presenterar konjunkturrapporten Nordic Outlook: Är världen verkligen redo för räntehöjningar?

Greklands skuldkris blev dramatisk och historisk. Den bekräftar att eurons framtid inte är skriven i sten. USA laddar för sin första räntehöjningscykel på 11 år. Kinas börser och ekonomi svajar. Världsekonomin är som ett ostämt piano - en del tangenter ger falska toner.

Vilka ekonomiska och politiska avtryck sätter sommarens skuldkris på Europa och världen? Kan vi lita på att USA:s ekonomi är på rätt väg? Varför faller råvarupriserna - drivs de av Kina eller ökat utbud? Hur påverkas inflationen och hur reagerar tillväxt, dollar, räntor och börs på Feds väntade höjning?

Svensk ekonomi växer - liksom hushållens skulder - men utan riktig stuns. Inflationen har överraskat både uppåt och nedåt. Riksbanken har lagt i en ännu högre monetär växel och flaggar för mer. Trots regeringens krona-för-krona-princip ser statsfinanserna svagare ut. Att "statsekan" läcker bakbinder och stressar finanspolitiken.

Har Riksbanken rätt - är inflationen äntligen på väg upp och ser vi slutet på monetära lättnader? Vad betyder det för kronan? Vilka skatter ska höjas för att finansiera nya reformer och ökade kostnader för t ex sjukförsäkring, försvar och integration? Vad händer med överskottsmålet och inflationsmålet?

Tid:  Tisdagen den 25 augusti 2015
  Publicering av Nordic Outlook kl. 10.00
  Pressträffen startar kl. 10.05 och avslutas ca kl. 11.15
Plats: Rum 16, Kungsträdgårdsgatan 8, Stockholm

Anmäl ditt intresse till Laurence Westerlund, pressansvarig, laurence.westerlund@seb.se , tel 070-763 8627 så snart som möjligt.

Välkomna!

Robert Bergqvist, chefsekonom, telefon 08-506 23016, mobil 070-445 1404
Håkan Frisén, prognoschef, telefon 08-763 80 67, mobil 070-763 80 67

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Som relationsbank erbjuder SEB i Sverige och de baltiska länderna rådgivning och ett brett utbud av andra finansiella tjänster. I Danmark, Finland, Norge, och Tyskland har verksamheten en stark inriktning på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företagskunder och institutioner. Verksamhetens internationella prägel återspeglas i att SEB finns representerad i ett 20-tal länder runt om i världen. Den 30 juni 2015 uppgick koncernens balansomslutning till 2 760 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 780 miljarder kronor. Koncernen har cirka 16 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.se.