SEB Venture Capital satsar på 3D-grafik

SEB Venture Capital har investerat i Donya Labs AB, ett världsledande bolag inom optimering av 3D-grafik för datorspel. Med nytt kapital kommer Donya Labs påskynda sin tillväxt och breddning mot teknisk design (CAD), arkitektur och film.

Donya Labs AB har utvecklat en unik programvara (Simplygon(TM)) för att automatiskt optimera avancerad 3D-grafik. En nyemission på 10 miljoner kronor, där SEB Venture Capital går in som delägare, ska möjliggöra såväl en snabb geografisk expansion som en breddning av erbjudandet. I samband med nyemissionen förvärvades även delar av Innovationsbrons aktier.

"Vi är mycket imponerade av den teknologi som teamet på Donya Labs har utvecklat och den ledande marknadsposition som bolaget har etablerat inom det krävande spelsegmentet", säger Ulf Lewander, Investment Manager, SEB Venture Capital. "Vi går in i ett väldigt spännande skede där Simplygon(TM) i närtid kommer att erbjudas som en molnbaserad tjänst vilket möjliggör en snabb expansion inom nya marknadssegment".

"Med SEB Venture Capital som finansiell och strategisk partner får vi möjligheten att realisera våra expansionsplaner", säger Magnus Wennerholm, VD, Donya Labs AB. "Vi ser SEB Venture Capitals engagemang, kompetens och kontaktnät som mycket viktiga tillgångar i vår framtida utveckling".

Om Donya Labs AB  & Simplygon

Donya Labs utvecklar och säljer programvaran Simplygon, världens ledande verktyg för automatisk optimering av 3D-grafik för datorspelsindustin. Till kunderna räknas: BioWare, Blizzard Entertainment, Bungie, Capcom, Epic Games, Microsoft, NCsoft, Sony Online och Square Enix. Donya Labs grundades 2006 med huvudkontor i Linköping, Sverige. Under 2013 beräknas omsättningen närma sig 20 miljoner kronor. Traditionellt är optimering av 3D-grafik en mycket kostsam och tidskrävande manuell process. Genom att automatiskt kunna optimera 3D-grafiken för tillämpningar som realtidsvisualisering, interaktivitet och 3D-printing, kan arbetsflödena effektiviseras och integreras. Det möjliggör ett sömlöst flöde av datorgrafik från produktdesign till produktion, marknadsföring samt distribution av varor och mediainnehåll inom många industrier. Läs mer om Donya Labs och Simplygon på www.simplygon.com.

Om SEB Venture Capital

SEB Venture Capital är en del av SEB-koncernen och har en 18 år lång historia vad gäller att investera i nya spännande teknologiföretag med internationell tillväxtpotential. Med en kapitalbas på 2.500 miljoner har man för närvarande 28 investeringar i teknologi- och life science företag och har genomfört 70 exits sedan starten. Läs mer om SEB Venture Capital på www.seb.se/venturecapital.

Magnus Wennerholm, VD Donya Labs
Ulf Lewander, Investment Manager, SEB Venture Capital,
Kristina Söderberg, Associate, SEB Venture Capital,
Laurence Westerlund,  Pressansvarig
Laurence.westerlund@seb.se
SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Som relationsbank erbjuder SEB i Sverige och de baltiska länderna rådgivning och ett brett utbud av andra finansiella tjänster. I Danmark, Finland, Norge, och Tyskland har verksamheten en stark inriktning på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företagskunder och institutioner. Verksamhetens internationella prägel återspeglas i att SEB finns representerad i ett 20-tal länder runt om i världen. Den 31 mars 2013 uppgick koncernens balansomslutning till 2 580 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 374 miljarder kronor. Koncernen har cirka 16 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.se.