SEB: Inbjudan till presskonferens

SEB presenterar konjunkturrapporten Nordic Outlook: Ekonomisk-politisk vindkantring styr färdriktningen

Konjunktursignalerna spretar för världsekonomins olika delar. Under våren har återhämtningens stabilitet ifrågasatts, trots tydligt minskad finansiell systemstress som lyft börser och sänkt statsräntor till nära rekordnivåer. Pressade centralbanker har satt nya stimulansrekord alltmedan den finanspolitiska åtstramningspolitiken fått tydlig vindkantring. Ekonomisk-politiska beslutsfattare uppmanar varandra att byta spår och tänka om och tänka nytt.

Varför tvekar den globala konjunkturen? Hur ska vi karaktärisera eurozonens aktuella kristillstånd och vad händer med EU:s politiska union? Hur stora är de kinesiska tillväxtriskerna och kan USA överraska på uppsidan? Hur hög är sannolikheten för att centralbankerna tappar greppet om situationen och ger världen problem, speciellt då penningpolitikens effektivitet och genomslag står i starkt beroendeförhållande till finanspolitisk trovärdighet?

Sverige känner av Europas problem i växande grad, men både hushåll, företag och regering sitter på positiva krafter som kan öka konsumtion och investeringar. Riksbankens dilemma blir alltmer påtagligt; inflationen revideras ned samtidigt som prognosen för hushållens skuldsättning revideras upp.

Vilket policyben väljer Riksbanken att stå på och vilken inverkan har andra centralbankers politik på Sverige: var hamnar reporäntan? I vilken utsträckning kan regeringen hjälpa till att hålla låga räntor i Sverige och vad händer i så fall med huspriserna? Hur mycket kronförstärkning tål exportindustrin och hur spendervillig är regeringen i budgeten inför valet 2014?

Tid: Tisdagen den 21 maj 2013
  Publicering av Nordic Outlook kl. 10.00
  Pressträffen startar kl. 10.05 och avslutas ca kl. 11.15
Plats: Rum 16, Kungsträdgårdsgatan 8, Stockholm

Anmäl ditt intresse till Anna Helsén, presschef, anna.helsen@seb.se, tel 070-698 48 58 så snart som möjligt.

Välkomna!

Robert Bergqvist, chefsekonom, telefon 08-506 23016, mobil 070-445 1404

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Som relationsbank erbjuder SEB i Sverige och de baltiska länderna rådgivning och ett brett utbud av andra finansiella tjänster. I Danmark, Finland, Norge, och Tyskland har verksamheten en stark inriktning på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företagskunder och institutioner. Verksamhetens internationella prägel återspeglas i att SEB finns representerad i ett 20-tal länder runt om i världen. Den 31 mars 2013 uppgick koncernens balansomslutning till 2 580 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 374 miljarder kronor. Koncernen har cirka 16 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.se.