SEB utses till Sveriges småföretagsbank

SEB har utsetts till Sveriges småföretagsbank 2012 av Finansbarometern, en ranking där nära 1.000 företagare fått betygsätta sin bank.

• För SEB med vår starka tradition som företagens bank är det naturligt att på olika sätt stötta entreprenörer och företagare. Den här utmärkelsen känns extra värdefull eftersom det är kunderna som fått säga sitt. Den är en fin bekräftelse på att vårt arbete för att bli en ännu bättre partner till de små företagen har lyckats, säger Mats Torstendahl, chef för SEB:s Kontorsrörelse.

I undersökningen Finansbarometern har analysföretaget Eastbrook låtit beslutsfattare i 948 svenska företag med mellan en och nio anställda ranka sina affärsbanker. De har gett ett samlat betyg på hur nöjda de är med banken, och dessutom betygsatt specifika egenskaper som till exempel elektroniska tjänster, kvalitet på rådgivning samt service och bemötande. Utmärkelsen Sveriges småföretagsbank är ny för i år, och SEB delar förstaplatsen med Handelsbanken.

• Det är viktigt för Sverige att det startas nya företag och att företag kan växa. Det skapar arbetstillfällen och stimulerar tillväxten. Under flera år har vi arbetat för att bli en ännu bättre bank för små och medelstora företag. Bland annat har vi förbättrat våra produkter och tjänster och har i dag ett mycket starkt helhetserbjudande till de små och medelstora företagen, deras ägare och medarbetare. Idag väljer vart fjärde nystartat företag att ha SEB som sin bank och de senaste fem åren har vi ökat vår utlåning till små- och medelstora företag med 65 miljarder kronor, säger Mats Torstendahl.

SEB bedriver också ett fokuserat arbete med att ge stöd och råd till svenska entreprenörer via organisationer som till exempel Ung Företagsamhet, Venture Cup, NyföretagarCentrum, Connect och entreprenörstävlingen Entrepreneur of the Year.

Mats Torstendahl, chef Kontorsrörelsen, SEB
mats.torstendahl@seb.se
Eva Odefalk
eva.odefalk@seb.se
SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Som relationsbank erbjuder SEB i Sverige och de baltiska länderna rådgivning och ett brett utbud av andra finansiella tjänster. I Danmark, Finland, Norge, och Tyskland har verksamheten en stark inriktning på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företagskunder och institutioner. Verksamhetens internationella prägel återspeglas i att SEB finns representerad i ett 20-tal länder runt om i världen. Den 30 juni 2012 uppgick koncernens balansomslutning till 2 373 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 261 miljarder kronor. Koncernen har cirka 17 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.se.