SEB: Inbjudan till presskonferens

SEB presenterar Eastern European Outlook

Även Östeuropas konjunktur började svikta under andra halvåret i fjol. Men tungviktarna i regionen Ryssland och Polen har hittills stått emot omvärldskrisen bra. Kan Östeuropa fortsätta att klara sig hyggligt trots att Euro-zonen gått in i recession och att den hårda sparanpassningen fortsätter i främst Sydeuropa? Blir det en ökad polarisering mellan länder i regionen? Och vad betyder ECB:s förmånliga stödlån till banker och finansinstitut i Euro-zonen för kreditsituationen i öst?

Hur hårt drabbas högt exportberoende Baltikum av Nordens och Västeuropas inbromsning? Kan Ryssland fortsätta att rida på höga oljepriser och kommer det mer reformer nu efter parlaments- och presidentvalen? Fortsätter Polens positiva tillväxttrend och får centralbanken bukt med den relativt höga inflationen? Kan Ukrainas ekonomi hanka sig fram trots budgetåtstramning, frostiga IMF-relationer och politisk osäkerhet?

Eastern European Outlook är en ekonomisk och politisk analys av Östeuropa, som ges ut av SEB Ekonomisk Analys. Rapporten omfattar de tre baltiska staterna, Ryssland, Ukraina samt Polen, och publiceras två gånger per år.

Rapporten presenteras av Mikael Johansson, chefredaktör för Eastern European Outlook och ansvarig för Baltikum- och Polenanalysen, samt Daniel Bergvall, ansvarig för Ryssland och Ukraina.

Tid: Onsdag den 28 mars 2012
Publicering av Eastern European Outlook kl. 10.00
 Plats:            Rum 16, Kungsträdgårdsgatan 8, Stockholm

OBS! Inbjudan gäller endast representanter för press och media.

Anmäl ditt intresse till Elisabeth Lennhede, elisabeth.lennhede@seb.se, tel 070-763 9916 så snart som möjligt.

Välkomna!

Mikael Johansson 08-763 80 93, 070-372 28 26

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Som relationsbank erbjuder SEB i Sverige och de baltiska länderna rådgivning och ett brett utbud av andra finansiella tjänster. I Danmark, Finland, Norge, och Tyskland har verksamheten en stark inriktning på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företagskunder och institutioner. Verksamhetens internationella prägel återspeglas i att SEB finns representerad i ett 20-tal länder runt om i världen. Den 31 december 2011 uppgick koncernens balansomslutning till 2 363 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 261 miljarder kronor. Koncernen har cirka 17 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.se