SEB förvärvar GMAC Commercial Finance i Polen

- Polen är en snabbt växande ekonomi där vi ser en stor efterfrågan på factoring och relaterade produkter och tjänster. SEB:s kunder kommer att dra nytta av förvärvet vilket stärker vårt erbjudande i Polen och tillför SEB erfaren personal och ledning från GMAC CF Sp. z o.o, säger Juergen Baudisch, chef för SEB i Polen.

Med förvärvet erbjuder SEB företagskunder ett brett utbud av lösningar inom finansiering, cash management, trade finance, valuta- och aktiehandel, leasing, leverantörsfinansiering och factoring i Polen.

SEB Enskilda är ensam finansiell rådgivare åt SEB i samband med transaktionen.

Om GMAC CF Sp. z o.o
GMAC CF, etablerat 2004, är det största oberoende factoringbolaget I Polen med 29 anställda och med huvudkontor i Warszawa.

Om GMAC Financial Services

Om SEB
SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern som betjänar 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatpersoner. SEB erbjuder universalbankstjänster i Sverige, Tyskland och de tre baltiska länderna Estland Lettland och Litauen. Banken har också lokal närvaro i övriga Norden, Polen, Ukraina och Ryssland och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 31 mars 2008 uppgick koncernens balansomslutning till 2 399 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 331 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.
_____________________________________________
För ytterligare information kontakta:
Juergen Baudisch, chef för SEB i Polen, tel. +48 607 973 909, juergen.baudisch@seb.pl

Elisabeth Lennhede, Press Officer, tel. +46 707 63 99 16, elisabeth.lennhede@seb.se