Ulf Thorstensson ny CIO och chef för Group IT på SEB

- IT är en nyckelfaktor i SEB:s strategi och vi har en ambitiös utvecklingsplan. Ulf, med sina gedigna erfarenheter från 20 års verksamhet i SEB har en avgörande roll när vi sjösätter vår plan för förnyelse, säger Annika Falkengren, SEB:s koncernchef och ordförande av bankens IT-styrelse.

Ulf Thorstensson har erfarenhet från olika seniora roller inom IT, både inom affärsdivisionerna - som IT-chef för Merchant Banking - och koncernövergripande roller som vice CIO och tillförordnad CIO.

- Vi vill positionera IT som en nyckelfunktion, som levererar hög affärsnytta och attraherar topptalanger inom IT, säger Ulf Thorstensson.

- Vi har höga ambitioner som backas upp av ett starkt engagemang från företagsledningen. Jag ser fram emot att ta mig an den här uppgiften tillsammans med de främsta IT-människorna som står att finna och som delar vår ambition att utveckla en ny nivå för IT-ledarskap inom finansiella sektorn. Det gäller både de som är anställda inom SEB idag och de som vi hoppas attrahera.

Ulf Thorstensson tillträder sin nya tjänst omedelbart.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 31 december 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 934 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 262 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

_______________________________________________________________________
För ytterligare information kontakta:
Ulf Thorstensson, tel 08-6393052
David Smith, tel 08-7639020