Sparbarometern - hushållens förmögenhet når ny toppnivå

-        Börsen och bostadspriserna har fortsatt upp samtidigt som nysparandet varit högt, säger Gunilla Nyström, SEB:s privatekonom.

Lånen ökade med 34 miljarder, vilket är den lägsta kvartalsökningen på två år. Av de nya lånen gick merparten till bostäder. Konsumtionskrediterna ökade endast med 2,5 miljarder kronor. Det är tre år sedan konsumtionskrediterna ökade så lite ett enskilt kvartal.

-        Stigande räntor är sannolikt den främsta förklaringen till att hushållen blivit lite mer försiktiga med att låna till konsumtion, säger Gunilla Nyström.

Bankkontot favorit
Av ett nysparande på 48 miljarder gick 34 miljarder in på bankkonto och 22 miljarder till försäkringar. Fondsparandet var negativt med 13 miljarder kronor.

-        Räntan på banksparande har blivit mer attraktiv till följd av högre marknadsräntor och tuffare konkurrens om hushållens sparpengar. En annan trolig orsak till att kunderna väljer konto är att de inte vill ta någon risk. Om det är långsiktiga sparpengar som sätts in på konto är det en tveksam strategi, säger Gunilla Nyström.

Hushållens totala tillgångar uppgår till 8 586 miljarder kronor, varav 2 823 miljarder i aktierelaterat sparande, 2 318 miljarder kronor i räntesparande och 3 445 miljarder kronor i bostäder. Lånen uppgår till 1 982 miljarder kronor.

SEB:s marknadsandel av hushållens totala finansiella tillgångar är 14,1  procent. Swedbank har 14,7 procent, Handelsbanken 11,1, Skandia 10,3, Alecta 10,3 procent, Nordea 8,5 procent, AMF 7,6 och Länsförsäkringar 4,8 procent.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 31 december 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 934 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 262 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

_____________________________
För ytterligare information kontakta:
Gunilla Nyström, privatekonom, 08-763 65 81, 070-762 15 34
Carl Holm, ansvarig för sammanställningen av Sparbarometern, 08-785 18 42