Sjätte AP-fonden första investeraren i SEB:s Investable Nordic Hedge Fund Index

-        SEB:s Investable Nordic Hedge Fund Index ger oss god exponering mot den svenska och nordiska hedgefondmarknaden, och ger oss en god spridning av våra investeringar i hedgefonder, säger Fabian Dahl, portföljförvaltare på Sjätte AP-fonden.

-        När vi jämför denna produkt med andra på marknaden är den dessutom konkurrenskraftig i prestation, struktur och avgifter.

Eric Hoh, chef på SEB:s Alternativa investeringslösningar, Trading & Capital Markets (A-TCM), menar att indexfonden är ett naturlig steg i A-TCM:s produktutveckling där målet är att finna nya lösningar för kunderna:

-        Det är mycket viktigt för SEB att vara en affärspartner och erbjuda lösningar i världsklass till så välkända och välrenommerade finansiella institutioner som Sjätte AP-fonden, säger han.

-        Ett nordiskt hedgefondindex tar tillvara våra styrkor väl eftersom vi är ledande prime broker i Norden med god kunskap om industrin, säger Eric Hoh.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 31 december 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 934 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 262 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

___________________________________________________________
För ytterligare information kontakta:
Eric Hoh, Head of A-TCM, tel. +46-8-50623161
Elisabeth Lennhede, informationschef, Merchant Banking, tel. +46-70-763 9916