SEB första bank att erbjuda säker e-handel

Båda dessa tjänster samlas under det gemensamma namnet Lösenord e-handel. Oavsett om kunden har Bankkort Visa eller SEB:s MasterCard, ansluter kunden sig på internetbanken. Tjänsten är kostnadsfri.
Lösenord e-handel innebär att kunden identifierar sig med ett lösenord vid betalning med SEB:s kontokort på internet. Metoden bygger på en global standard som är utvecklad av Visa och MasterCard och är ett samlingsnamn för tjänsterna Verified by Visa och MasterCard SecureCode.
-        Metoden är enkel att använda för kunden och gör internetbetalningen ännu säkrare, i och med att det då är säkerställt att det är rätt person som utför köpet, säger Kjell Andersson, chef Marknad & Affärsutveckling SEB Kort.
Kunden aktiverar tjänsten på SEB:s internetbank för privatpersoner. Någon programvara behövs alltså inte, och tjänsten är kostnadsfri för SEB:s kunder som är anslutna till internetbanken och som har något av SEB:s kontokort.

SEB Kort är ett helägt dotterbolag inom SEB-koncernen med företag i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Vid utgången av 2006 hade SEB Kort utfärdat cirka 3,0 miljoner kort. I Norden har SEB Kort exklusiv franchise-rätt till varumärket Diners Club. I Sverige, Danmark och Norge har företaget exklusiv rätt till Eurocard. Företaget ansvarar också för flera företagsspecifika kort, t ex Statoilkort och det kombinerade Diners Club/SAS Eurobonus-kortet.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 31 december 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 934 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 262 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.
______________________________
För ytterligare information kontakta:
Kjell Andersson, chef Marknad & Affärsutveckling SEB Kort, 070-584 67 95
Kerstin Ottosson, informationschef SEB Kort, 070-660 52 00