SEB Företagsinvest investerar 30 mkr i SP Devices

SP Devices utvecklar teknologi för att öka prestanda på A/D-omvandlare. En A/D omvandlare är en elektronisk komponent som omvandlar en analog elektrisk signal till en digital signal. SP Devices marknadsför teknologin till halvledarbolag och systemtillverkare.

-        Marknaden för högpresterande A/D-omvandlare är stor och växande. Vi ser att själva A/D-omvandlaren blir flaskhalsen i fler och fler tillämpningar och SP Devices sitter på teknologin att lösa detta med avsevärt högre prestanda, säger Patrik Westerberg, Investment Manager på SEB Företagsinvest.

-        Investeringen möjliggör organisationsuppbyggnad och att vi kan följa vår långsiktiga tillväxtplan. Med SEB Företagsinvest som ägare får vi relevant erfarenhet att uppnå det", säger Jonas Nilsson, VD för SP Devices.

SP Devices (Signal Processing Devices Sweden AB) grundades 2004 och har sin bakgrund från forskning vid Linköpings Universitet.

SEB Företagsinvest, investerar riskkapital i tillväxtföretag med fokus på Technology och Healthcare. Sedan 1995 har SEB Företagsinvest investerat i 75 bolag och genomfört 35 exits.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 30 juni 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 986 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 086 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

För ytterligare information kontakta:
Patrik Westerberg, Investment Manager, SEB Företagsinvest, telefon: 08-763 79 10, patrik.westerberg@seb.se
Jonas Nilsson, vd, SP Devices, telefon: 013-465 06 00,  jonas.nilsson@spdevices.com