SEB byter ut kontokort efter risk för bedrägeri

-        Det är tack vare våra mycket sofistikerade säkerhetssystem och säkerhetsrutiner som vi nu kan avvärja ett större försök till bedrägeri, säger Kerstin Ottosson, informationschef SEB Kort.

-        Det mesta pekar på att kortinformation tillgripits via en leverantör av kassasystem till butiker och andra säljställen. Det betyder att det inte finns några brister i SEB:s system men att problemet också kan omfatta andra kort än våra. För våra kunders trygghet har vi dock valt att förekomma genom att byta ut alla berörda kort. Kunder som råkat ut för bedrägerier hålls självfallet skadeslösa, säger hon.

Enligt internationella regelverk är det inte tillåtet för butiker och andra säljställen att lagra kontokortsinformation i sina kassasystem. Banker över hela världen arbetar i dag väldigt fokuserat med att öka säkerheten kring hantering av kortinformation. Samtliga internationella kortnätverk, inklusive SEB Kort, är i dag anslutna till den globala standarden PCI DSS, som ska minimera riskerna för systemintrång, stölder och missbruk av kortdata hos butikerna och säljställena.

Kortutbytet går till så att de berörda kortinnehavarna via brev uppmanas att snarast kontakta antingen SEB eller SEB Kort, beroende på vilket kort de har, och spärra sitt kort. Självfallet sker utbytet helt kostnadsfritt för kunden.

-        Vi räknar med att ha kontaktat alla berörda kunder senast före nästa veckas utgång. Kunder som inte hör något från oss behöver inte spärra sina kort, säger Kerstin Ottosson.

Bedrägeriförsöket har polisanmälts och polisutredning pågår.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 31 december 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 934 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 262 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.
____________________________
För ytterligare information kontakta:
Kerstin Ottosson, informationschef SEB Kort, 070-660 5200