Månadssparande lönar sig över tiden

- Tyvärr ligger de flesta av oss betydligt närmare Oturs-Kalle när vi sparar, säger Tove Bångstad, fondchef på SEB. Det är ofta för sent när vi bestämmer oss för att sälja. På samma sätt köper vi oftast vid fel tillfälle, när det är dyrt. Ett bra sätt att jämna ut svängningarna för ett tryggare sparande är att månadsspara. Då får du automatiskt fler andelar när det är nedgång och färre när det är uppgång och det kan löna sig över tiden.

Vid utg av      Oturs-Kalle   Tur-Ture        Månadsspararen
Dec 2000        5683                6095                5409
Dec 2001        9238                15887              10758
Dec 2002        10776              25629              12172
Dec 2003        16766              38871              21311
Dec 2004        22775              51677              29565
Dec 2005        29036              74686              47871
Dec 2006        32729              107112            59190
Aug 2007       37961              110612             68563

Uträkningen baserar sig på 500 kronor i månaden, totalt 45 000 kronor, som månadssparande eller som varje månad satsa sitt sparkapital den dag som börsen står som högst och sälja den dag som börsen står som lägst och tvärt om. Placeringarna har utvecklats som börsens Generalindex.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder.
SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 30 juni 2007 uppgick koncernens balansomslutning till 2 188 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 403 miljarder kronor.
Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

_____________________________
För ytterligare information kontakta:
Tove Bångstad, fondchef i SEB, tel. 0702-74 38 41
Lena Bivner, press- och PR ansvarig, tel. 0703-93 85 77