Fyra av tio bosatta i Småland* har inget eget pensionssparande

Att spara till sin framtid blir allt viktigare menar Fredrik Åberg, kontorschef i Växjö. I dag måste vi räkna med att inkomsten minskar den dag vi väljer att inte arbeta längre.

-        För att kompensera bortfallet och få ett liv som liknar det vi har när vi arbetar, krävs det att vi ordnar med ett eget pensionssparande. Hur mycket du ska spara beror på hur mycket du kan lägga undan när du vill sluta arbeta, hur stor inkomst du vill ha och din ålder när du börjar spara. En tumregel är att ju längre tidshorisont du har för ditt sparande ju större andel aktiefonder kan du ha i din fondportfölj. Ett bra sätt att komma igång är att börja månadsspara. Startar man i unga år behöver man inte sätta av så mycket varje månad.

Så här blir din extrainkomst med 7 procents avkastning och inbetalning 1000 kr per månad
                                                Kapital                 Månadsutbetalning
30-åring                                1 296 655              5 402/mån
40-åring                                   647 225              2 697/mån
50-åring                                   270 001              1 125/mån

Tabellen visar hur mycket kapital som ackumulerats till 65-årsdagen och hur mycket som utbetalas per månad om de fördelas på 20 år. Kapitalet ger avkastning även under utbetalningstiden, (i princip med 5,5 procent per år).

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatpersoner.
SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 30 september 2007 uppgick koncernens balansomslutning
till 2 149 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 385 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.
_______________________
För ytterligare information kontakta:
Fredrik Åberg, kontorschef i Växjö, 0470 - 74 76 11
Lena Bivner, presskontakt, 0703-93 85 77

* Jönköping, Tranås, Eksjö/Nässjö/Vetlanda, Värnamo, Ljungby, Växjö, Västervik, Hultsfred/Vimmerby Oskarshamn, Kalmar/Nybro, Visby