Boprisindikatorn fortsätter falla - största nedgången för en enskild månad

Vi definierar SEB:s Boprisindikator som skillnaden mellan andelen hushåll som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser. Indikatorn ligger i septembermätningen på 26, en nedgång med 21 enheter sedan förra månaden. Det är den största nedgången för en enskild månad sedan mätningarna startade 2003.

-          Uppgifter i media om att bostadsmarknaden försvagats på sina håll, bland annat i USA, i kombination med att räntekostnaderna fortsätter stiga är sannolikt de främsta förklaringarna till det kraftiga fallet i synen på bostadspriserna, säger SEB:s privatekonom Gunilla Nyström.

Något fler tänker binda räntan
10 procent av de hushåll som har rörlig ränta på hela eller delar av sina lån svarar att de tänker binda inom den kommande tremånadersperioden. Det är två procentenheter fler än förra månaden.

-          Det är naturligt att oron för högre räntor gör att lite fler planerar att binda hela eller delar av sina lån, säger Gunilla Nyström.

Demoskop genomför varje månad sedan mars 2003 på uppdrag av SEB undersökningen Boprisindikatorn. Denna undersökning genomfördes den 30 augusti - 5 september 2007.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 31 december 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 934 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 262 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.
______________________________
För ytterligare information kontakta:
Gunilla Nyström, privatekonom: 08-763 65 81, 070-762 15 34
Charlotte Asgermyr, räntestrateg, Trading Strategy: 08-506 231 66