Ulf Grunnesjö ny chef för Investor Relations

Ulf Grunnesjö har utsetts till ny chef för Investor Relations. Ulf Grunnesjö, som varit anställd på SEB sedan 1994, tillträder sin tjänst i mitten av november.

Ulf Grunnesjö var fram till 2006 ansvarig för koncernens finansiella planering och har under mer än sex år drivit utvecklingen av lönsamhets-, risk- och kapitalstyrning inom SEB. Ulf har också sedan 1998 varit koncernens representant gentemot svenska och internationella tillsynsmyndigheter i utformningen av Basel 2, de förändrade kapitaltäckningsreglerna som träder i kraft i januari 2007. Inom SEB har Ulf tidigare varit chef för riskkontrollfunktionen inom koncernen såväl som SEB Merchant Banking.

Nuvarande chefen för Investor Relations, Per Anders Fasth, kommer att fortsätta arbetet med samordningsfrågor rörande koncernens stabsfunktioner.

Sedan starten år 1856 har generationer av kunder och medarbetare skapat vad SEB är idag. I år firar koncernen 150 år av långsiktiga kundrelationer, entreprenörskap och internationell utblick.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 30 juni 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 986 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 086 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

_______________________________________________________________________
För ytterligare information kontakta:
Ulf Grunnesjö, tillträdande chef Investor Relations 08-763 85 01, 070-763 85 01
Per Anders Fasth, nuvarande chef Investor Relations, 08-763 95 66, 070-573 45 50
Ola Thorén, chef Group Communication, 08-763 87 30, 070-398 83 70