SEB:s Kronsyn: Riksbank och regeringsskifte ger starkare krona

SEB publicerar i dag den 28:e utgåvan av den kvartalsvisa rapporten Kronsyn. Den innehåller dels bankens analys av faktorer som driver kronan, dels resultatet från en enkät riktad till ett 50-tal av de viktigaste aktörerna på den svenska valutamarknaden.

Slutsatsen i Kronsyn är att kronan stärks under hösten. Ett skäl är att Riksbanken ökar takten i räntehöjningarna, trots en fortsatt beskedlig inflation. Riksdagsvalet är en joker; vinner alliansen skapas bäst förutsättningar för en starkare krona tack vare positiva kapitalflöden via förslagen till utförsäljning av statliga företag och minskad förmögenhetsskatt. Oavsett regeringsfärg tvingar finanspolitiken Riksbanken att ta ett större ansvar för stabiliseringspolitiken och därmed höja räntan.

-          Den tysta riksbanksrevolutionen fortskrider med ett inflationsmål som får spela andrafiolen när Riksbanken ska bestämma räntan, säger Robert Bergqvist, chefsanalytiker på SEB. Riksbankens ledamöter rör sig mot allt större enighet kring behovet av en högre och mer normal styrränta mot bakgrund av kombinationen av stark BNP-tillväxt och stigande hushållsskulder. Vi delar marknadens uppfattning att det är kalasläge för svensk ekonomi och att en högre ränta är positivt för kronan. Men det gäller att förvalta situationen väl och inte lockas till finanspolitiska excesser, säger Bergqvist.

SEB:s valutaenkät visar att två tredjedelar av aktörerna förutspår en borgerlig valseger, och att detta kommer att stärka kronan.

-          Men marknadsaktörerna uttrycker en viss oro för en alltför expansiv finanspolitik och att politiska problem ska sätta krokben för kronan, säger Disa Hammar, analytiker på Trading Strategy och medförfattare till Kronsyn. Annars verkar riskaptiten vara på väg upp, detta trots att aktörerna uttrycker en stor dysterhet kring exportutsikterna för USA, säger Hammar.

Sedan starten år 1856 har generationer av kunder och medarbetare skapat vad SEB är idag. I år firar koncernen 150 år av framåtblickande.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Polen, Tyskland och Ukraina. Omkring hälften av SEB:s kunder använder koncernens Internettjänster för sina bankaffärer. Den 30 juni 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 986 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 086 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.
För ytterligare information kontakta:
Robert Bergqvist, Chefsanalytiker, SEB Merchant Banking, tel. +46-70-445 14 04 ,
Elisabeth Lennhede, Informationschef, SEB Merchant Banking tel. +46 707 63 99 16,