SEB: Voimakkaana jatkunut liiketoiminta tuotti ennätystuloksen

• Vuoden 2005 viimeisen neljänneksen liikevoitto oli 2 530 milj. kruunua (2 712 milj.), joka sisältää 890 milj. kruunun kertaluonteisen kulukirjauksen. Neljänneksen nettotulos oli 1 920 milj. kruunua (1 953 milj.). Edellä mainittu kulukirjaus liittyy SEB:n sisäisen integraation nopeuttamiseen.
  • Tuotot nousivat vuoden 2004 viimeiseen neljännekseen verrattuna 20 prosenttia, kun taas kulut lisääntyivät 31 prosenttia, pääasiassa yllämainitun kulukirjauksen vuoksi.
  • Koko vuoden 2005 liikevoitto kasvoi 12 prosenttia 11 223 miljoonaan kruunuun. Nettotulos kasvoi 14 prosenttia 8 421 miljoonaan kruunuun (7 382 milj.).
  • Luottotappiot pysyivät vähäisinä 0,11 prosentissa.
  • Oman pääoman tuotto oli 15,8 prosenttia (14,7) ja osakekohtainen tulos kasvoi 16 prosenttia 12,58 kruunuun (10,38).
  • Hallituksen esittämä osakekohtainen osinko on 4,75 SEK (4,35).
    SEB:n konsernijohtaja Annika Falkengren kommentoi tulosta seuraavasti:
    "2005 oli vahva vuosi SEB:lle. Meidän on kuitenkin parannettava toimintamme kustannustehokkuutta ja hyödynnettävä vielä tehokkaammin SEB:n organisaation tarjoamaa potentiaalia."

"SEB:n asema perustuu sen vahvaan asiakaspohjaan ja jatkamme asiakassuhteidemme vahvistamista entisestään. Edistääksemme kestävää ja kannattavaa kasvua, jatkamme kilpailukykyisemmän kustannusrakenteen vahvistamista kautta koko konsernin. SEB:n tavoitteena on olla asiakastyytyväisyydellä ja taloudellisella tuloksella mitattuna Pohjois-Euroopan paras pankki valituilla toimintasektoreilla."

SEB-konserni viettää tänä vuonna 150-vuotisjuhlavuottaan. SEB:n asiakkaat ja työntekijät monen sukupolven ajalta ovat muokanneet SEB:stä sen pankin mikä se on tänään, tulevaisuuteen katsova kansainvälinen pankki. Useat asiakas- ja työntekijäsukupolvet ovat muokanneet SEB:tä nykyiseen muotoonsa sen vuonna 1856 alkaneen taipaleen varrella. SEB konserni juhlii tänä vuonna 150. tulevaisuuteen katsovaa toimintavuottaan.

SEB on pohjoiseurooppalainen finanssikonserni, jolla on 400 000 yritys- ja instituutioasiakasta ja 5 miljoonaa henkilöasiakasta. SEB toimii Pohjoismaissa, Baltiassa, Saksassa, Puolassa ja Ukrainassa. Noin puolet SEB:n asiakkaista hoitaa pankkiasiansa verkossa. Vuoden 2005 lopussa konsernin taseen loppusumma oli 1 890 mrd. SEK ja sen hallinnoitavat varat olivat yhteensä 1 118 mrd. SEK. Konserni on edustettuna 20 maassa ja sillä on noin 20 000 työntekijää. Lue lisää SEB-konsernista osoitteessa: .

Lisätietoja antavat:
    Per-Anders Fasth, Head Communication & IR: +46 8 763 9566, +46 705 73 4550
    Annika Halldin, Information Officer: +468 763 8560, +46 70 379 0060
    Viveka Hirdman-Ryrberg, Group Press Officer: +46 8 763 8577, +4670 550 3500

Lisätietoja on myös ladattavissa osoitteesta:

Linkki vuosikertomukseen taulukoineen: