SEB skänker Chalmerska huset till Chalmers Tekniska Högskola

-        ­Vi vill ge ett handfast och tydligt stöd till Chalmers tekniska högskola, och ett bevis på den betydelse som högskolan har för svenskt näringslivs utveckling, både idag och i framtiden, säger SEB:s vd och koncernchef Annika Falkengren.

Chalmerska huset på Södra Hamngatan uppfördes 1805-1807 av William Chalmers, affärs- och handelsmannen som genom en gåva i sitt testamente gav grundplåten till Chalmers Tekniska Högskola. I fastigheten startade 1864 Skandinaviska Kreditaktiebolaget, den bank som sedan blev Skandinaviska Banken och som 1972 gick upp i det som idag är SEB.

-        SEB i Västsverige och Chalmers delar födelsehem, men vi delar också samma drivkraft - att tjäna utveckling och framåtskridande i näringslivet och regionen, samt ett långsiktigt samhällsengagemang. Det är positivt att huset kommer att användas i större utsträckning än idag, av både Chalmers och SEB, säger Annika Falkengren.

Sedan starten år 1856 har generationer av kunder och medarbetare skapat vad SEB är idag. I år firar koncernen 150 år av långsiktiga kundrelationer, entreprenörskap och internationell utblick.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 30 juni 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 986 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 086 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

_______________________________________________________________________
För ytterligare information kontakta:
Ola Thorén, kommunikationsdirektör SEB, tel 08-763 87 30, 0703-98 83 70