SEB i Shanghai första nordiska bank med licens för derivathandel i Kina

-        Det är väldigt glädjande att vara den första nordiska banken som får ta emot licensen som gör det möjligt att erbjuda våra kunder ännu fler lösningar för att på ett effektivt sätt handskas med sin risk i Kina, säger Carl Christensson, chef för SEB i Shanghai. Nästa steg blir att få ett godkännande för valutaterminer i den lokala kinesiska valutan från State Administration of Foreign Exchange (SAFE).
Enligt Eddie Amin, chef för Trading & Capital Markets på SEB i Shanghai innebär licensen att SEB nu har en plattform för att kunna lansera ytterligare finansiella tjänster.
-        Licensen för derivathandel ger våra kunder i Kina möjligheten att säkra sina valutaexponeringar med terminer och swapar direkt hos vårt team i handlarrummet på Shanghai-kontoret.
I närmare 25 år har SEB:s kontor i Beijing hjälpt kunder i Kina. I och med etableringen i Shanghai förra året kan banken erbjuda både inhemska och utländska finansiella tjänster på den kinesiska marknaden som många företag har efterfrågat.

Sedan starten år 1856 har generationer av kunder och medarbetare skapat vad SEB är idag. I år firar koncernen 150 år av långsiktiga kundrelationer, entreprenörskap och internationell utblick.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland, och har genom sitt internationella nätverk global närvaro i ytterligare tio länder. Den 30 juni 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 986 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 086 miljarder kronor. Koncernen har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

För ytterligare information kontakta:
Carl Christensson, Chef, SEB Shanghai, tel: + 86-21-5396-6681
Elisabeth Lennhede, Informationschef, SEB Merchant Banking i Stockholm,