SEB först i Sverige med säkrare Internetköp med Visa

- Den nya standarden, Verified by Visa, innebär att kortinnehavaren identifierar sig med ett lösenord vid köp på Internet. Metoden är enkel att använda för kunden och gör Internetköpet ännu säkrare, i och med att det då är säkerställt att det är rätt person som utför köpet, säger Kjell Andersson, t f chef SEB Kort Kortutgivning.

Med Verified by Visa använder kunden ett lösenord för att skydda sin online-transaktion på ett liknande sätt som när kortet används tillsammans med PIN-kod vid köp i butik. När kunden vid ett Internetköp anger sitt Bankkorts Visa-nummer kontrollerar Internetbutiken med SEB om kortet är anslutet till Verified by Visa. När kunden anger sitt unika lösenord bekräftar SEB att identiteten är korrekt till företaget och köpet genomförs på ett säkert sätt.

- Med Verified by Visa använder kunden sitt vanliga Bankkort Visa, men får en extra trygghet i och med identifieringen. Kundens lösenord identifierar henne/honom enligt samma modell som PIN-koden gör. Kundens lösenord behöver alltid finnas med för att betalning ska kunna göras hos de anslutna butikerna, säger Kjell Andersson.

Kunden aktiverar tjänsten Verified by Visa på SEB:s Internetkontor för privatpersoner. Någon programvara behövs alltså inte och tjänsten är gratis för SEB:s kunder som  är anslutna till Internetkontoret och som har SEB:s Bankkort Visa.

Verified by Visa har utvecklats av Visa tillsammans med bl a IT-företaget Arcot.

- Flera tusen banker och över 10 000 e-handlare runt om i världen har redan anslutits till Verifed by Visa-programmet. Genom att SEB, som första bank i Sverige, lanserar detta program kommer SEB att förse sina kortinnehavare med en väl testad och kraftfull teknologi för att verifiera och skydda deras identitet i samband med Internet-handel, säger Elis Nemes, Europachef för Arcot.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för företag, institutioner och privatpersoner som verkar på tio hemmamarknader i Norden, Baltikum, Polen, Tyskland och Ukraina. SEB har drygt 680 bankkontor och 5 miljoner kunder, varav cirka 2 miljoner utnyttjar koncernens internettjänster för sina bankaffärer. Den 30 juni 2005 uppgick koncernens balansomslutning till 1 800 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 012 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.