Fredrik Boheman ny chef för SEB Asset Management

Fredrik Boheman, vice verkställande direktör i SEB och idag chef för SEB Tyskland, har utsetts till ny chef för Asset Management. Fredrik Boheman tillträder sin nya befattning den 1 oktober.

Till ny chef för SEB Tyskland har Peter Buschbeck utsetts. Han kommer att kvarstå i sin nuvarande roll som chef för kontorsrörelsen i Tyskland och tillträder sin nya befattning den 1 januari.

-          Fredrik Boheman har framgångsrikt samlat den tyska verksamheten som nu är på rätt väg. Jag är övertygad om att Fredrik med sitt stora kundfokus, sitt starka affärsengagemang och sina goda ledaregenskaper kommer att fortsätta utveckla SEB:s framträdande position inom kapitalförvaltning, säger SEB:s VD och koncernchef Annika Falkengren.

-          Samtidigt är jag mycket glad över att Peter Buschbeck, som på kort tid har lyckats förbättra utvecklingen för kontorsrörelsen i Tyskland, kommer att ta över ansvaret för hela SEB Tyskland.

Utnämningen av Peter Buschbeck kommer att formellt fastställas av SEB AG:s styrelse.

Sedan starten år 1856 har generationer av kunder och medarbetare skapat vad SEB är idag. I år firar koncernen 150 år av framåtblickande.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för 400 000 företag, institutioner och 5 miljoner privatkunder. SEB har lokal närvaro i Norden, Baltikum, Tyskland, Polen, Ukraina och Ryssland. Omkring hälften av SEB:s kunder använder koncernens Internettjänster för sina bankaffärer. Den 30 juni 2006 uppgick koncernens balansomslutning till 1 986 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 086 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Boheman, vice verkställande direktör och chef Asset Management, 08-22 19 00
Ola Thorén, kommunikationsdirektör, 08-763 87 30, 070-398 83 70