SEB:s delårsrapport januari-mars 2005

Ännu ett starkt kvartal: 2,7 miljarder

• Rörelseresultatet för första kvartalet 2005 uppgick till 2 689 Mkr, i princip oförändrat jämfört med såväl första kvartalet 2004 som föregående kvartal. Mer än 50 procent genererades utanför Sverige.
  • Nettoresultatet (vinst efter skatt) uppgick till 2 004 Mkr, en ökning med 2 procent jämfört med motsvarande period i fjol och 3 procent bättre än föregående kvartal.
  • Intäkterna förbättrades med 4 procent jämfört med första kvartalet i fjol och var oförändrade jämfört med föregående kvartal. Lån- och leasingvolymerna ökade med 7 procent under kvartalet.
  • Kostnaderna ökade med 6 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol till följd av förvärv och tillväxtinvesteringar främst utanför Sverige, men sjönk med 1 procent jämfört med föregående kvartal.
  • Kreditförlusterna var stabila på en fortsatt låg nivå.
  • Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 15,5 procent (15,5), och vinsten per aktie var 2:99 kronor (2:83).
  • Samtliga jämförelsesiffror är omräknade i enlighet med de nya redovisningsprinciperna International Financial Reporting Standards (IFRS).

Koncernchefen kommenterar

Än en gång levererar SEB ett starkt kvartalsresultat. Våra investeringar i tillväxt liksom vårt 3 C-program fortsätter att bära frukt. Året har inletts positivt med en intäktsökning på 4 procent jämfört med motsvarande period 2004. Ansträngningarna att erbjuda hela SEB:s utbud av tjänster till våra kunder genom ökad korsförsäljning, "Ett SEB", har gett resultat - trots rådande ränteklimat och tuff konkurrens. Volymer och marknadsandelar har ökat inom flera områden. Kostnaderna är i fokus men har ökat till följd av satsningar på hemmamarknader utanför Sverige och mindre förvärv.

Corporate & Institutions fortsätter att generera ett stabilt resultat med ökade volymer i Norden och i Tyskland. Försäljningsaktiviteterna inom Nordic Retail & Private Banking tog fart mot slutet av kvartalet. Den positiva trenden i volymer för bolån, konsumentkrediter och kort består. Marginalpressen är kännbar i bägge divisionerna.

I Tyskland fortsätter kostnaderna att minska, men låg aktivitet i ekonomin håller tillbaka intäkterna.

SEB Asset Management har ökat totalt förvaltat kapital till den högsta nivån någonsin och har även stärkt sin position i Nordeuropa; hemmamarknaderna utanför Sverige svarade för mer än 50 procent av nettoförsäljningen.

SEB Trygg Liv levererar ännu ett gott resultat och är väl positionerat för ytterligare vinsttillväxt, då Codan Pension i Danmark utvecklas ännu bättre än förväntat.

Fullständig rapport inklusive tabeller kan laddas ner från nedanstående länk.