SEB lanserar bolån för seniorer

Grunden i Bolån 65+ är ett bolån till fast ränta i upp till 30 år. Aktuell ränta är ca 4,75-5,10 procent beroende på lånetid. Lägsta lånebelopp är 200 000 kr. Högsta lånebelopp är individuellt och beror på låntagarens ålder, husets/bostadsrättens marknadsvärde och ränteläget vid lånetillfället. Högsta belåningsgrad är upp till 55 procent av marknadsvärdet. Lånets löptid beror också på låntagarens ålder och räknas fram individuellt utifrån statistik om medellivslängd.

-          Det här är ett direkt svar på en tydlig kundefterfrågan och är en mycket attraktiv lösning, konstaterar Magnus Cavalli-Björkman, chef för Retail Sverige inom SEB. Det har vi också fått bekräftat i våra kundintervjuer och tester. Där tonar bilden fram av en ny generation äldre med vilja att frigöra värden som annars är bundna i bostaden.

-          Jämfört med konkurrenterna står vi oss väl. Fast ränta ger trygghet över tiden, inga uppläggningsavgifter, möjlighet till bo-kvar-garanti och inga amorteringar under lånetiden, säger Magnus Cavalli-Björkman. Dessutom är, enligt ett nyligen meddelat förhandsbesked från Skatterättsnämnden, räntekostnaden för Bolån 65+ avdragsgill.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för företag, institutioner och privatpersoner som verkar på tio hemmamarknader i Norden, Baltikum, Polen, Tyskland och Ukraina. SEB har drygt 680 bankkontor och 5 miljoner kunder, varav cirka 2 miljoner utnyttjar koncernens internettjänster för sina bankaffärer. Den 30 juni 2005 uppgick koncernens balansomslutning till 1 800 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 012 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka
20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.