SEB har framgångsrikt placerat 600 MUSD primärkapitaltillskott i USA

SEB placerade i förra veckan framgångsrikt 600 miljoner US dollar  primärkapitaltillskott (hybridkapital) på den amerikanska marknaden. Placeringen är ett led i SEB:s arbete med att optimera kapitalbasen. Då en betydande del av SEB:s utlåning är i USD bidrar även emissionen till att valutasäkra kapitalbasen.

- Vi är mycket nöjda med det stora intresset för SEB i USA. Emissionen prissattes till de bästa villkoren någonsin på marknaden, dvs US Treasury +97 baspunkter, säger Nils-Fredrik Nyblæus, vice verkställande direktör och finansdirektör i SEB.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för företag, institutioner och privatpersoner. SEB har 670 bankkontor i Sverige, Tyskland, Baltikum och Polen. SEB har drygt 5 miljoner kunder, varav 1,9 miljoner internetkunder. Den 30 december 2004 uppgick koncernens balansomslutning till 1 591 miljarder kronor och förvaltat kapital till 886 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 18 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.