SEB förvärvar finska ABB Credit Oy

SEB har, genom sitt dotterbolag SEB Finans, förvärvat 100 procent av aktierna i det finska leasingbolaget ABB Credit Oy (med en balansomslutning på 1,2 miljarder euro 2004) från ABB Oy.

Förvärvet stärker SEB:s ställning på den finska marknaden och bekräftar koncernens position som ledande leverantör av stora leasingfinansieringar i Finland.

Den finska filialen har varit aktiv inom leasingverksamhet för utrustning och fakturabelåning sedan 1999. Med ett bredare utbud av avancerade leasingprodukter, bland annat så kallad sale-lease-back och fastighetsleasing, blir det möjligt att utöka affärerna med såväl SEB:s befintliga kunder i Finland som med nya kunder, inte minst bland medelstora företag.

SEB har idag cirka 300 medarbetare i Finland inom SEB Merchant Banking, Enskilda Securities, Gyllenberg Asset Management och Diners Club Finland. SEB har leasingverksamhet i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Estland, Lettland, Litauen, Ryssland, Polen, Ukraina och Storbritannien.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för företag, institutioner och privatpersoner som verkar på tio hemmamarknader i Norden, Baltikum, Polen, Tyskland och Ukraina. SEB har drygt 680 bankkontor och 5 miljoner kunder, varav cirka 2 miljoner utnyttjar koncernens internettjänster för sina bankaffärer. Den 30 juni 2005 uppgick koncernens balansomslutning till 1 800 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 012 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.