Rider Sverige ut de globala obalanserna?

Chefekonom Klas Eklund och chefen för Ekonomisk Analys Håkan Frisén presenterar rapporten, som behandlar de ekonomiska utsikterna, globalt och i Sverige.

• De amerikanska underskotten har tyngt dollarn. Samtidigt stiger inflationen i USA. Hur snabbt svarar Fed - och hur stor är risken för en amerikansk och global inbromsning om Europa och Asien inte expanderar tillräckligt?
  •
  • Vad händer med kronan och den svenska konkurrenskraften i triangeldramat USA-Asien-Europa? Kommer investeringarna och sysselsättningen äntligen igång? Hur klarar Riksbanken balansgången mellan expansiv kreditgivning och extremt låg inflation? Blir det valfläsk i budgeten 2006?
  •

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för företag, institutioner och privatpersoner. SEB har 670 bankkontor i Sverige, Tyskland, Baltikum och Polen. SEB har drygt 5 miljoner kunder, varav 1,8 miljoner internetkunder. Den 30 juni 2004 uppgick koncernens balansomslutning till 1 404 miljarder kronor och förvaltat kapital till 858 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.