Förstärkning av verksamheten i Ukraina och Ryssland

SEB har utsett Julius Niedvaras, idag chef för SEB Vilniaus Bankas i Litauen som ansvarig för att utveckla SEB:s verksamhet i Ukraina och Ryssland. Audrius Ziugzda, idag chef for SEB Vilniaus Bankas retailverksamhet har utsetts till ny chef för banken från och med den 1 januari 2006.

"Julius, som också grundat SEB Vilniaus Bankas har starkt bidragit till bankens fantastiska utveckling. Sedan SEB fullt ut tog över banken år 2000 har resultatet varje år ökat med 20 procent. SEB tar nu nästa steg genom att fortsätta utveckla vår verksamhet i Ukraina och Ryssland. Julius drivkraft och gedigna erfarenhet kommer att spela stor roll för hans nya uppgift.  Audrius erfarenheter från såväl företags- som privatmarknaden är viktiga för SEB Vilniaus  Bankas framtida utveckling", säger Mats Kjaer, vice VD och chef för divisionen Eastern European Banking.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för företag, institutioner och privatpersoner som verkar på tio hemmamarknader i Norden, Baltikum, Polen, Tyskland och Ukraina. SEB har drygt 680 bankkontor och 5 miljoner kunder, varav cirka 2 miljoner utnyttjar koncernens internettjänster för sina bankaffärer. Den 30 juni 2005 uppgick koncernens balansomslutning till 1 800 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 012 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 20 000 anställda.
Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.

För ytterligare information kontakta:
Viveka Hirdman-Ryrberg, Informationschef +46 8 763 85 77, +46 70 550 3500