Bo Magnusson ny chef för Nordic Retail & Private Banking

Bo Magnusson, 43 år, är idag global chef för Cash Management, Securities Services och Stabs- och Supportfunktioner inom SEB Merchant Banking med totalt 1 350 medarbetare. Han har ett långt förflutet inom SEB och har varit medlem i SEB Merchant Bankings ledning sedan 1998. Bo Magnusson tillträder sin nya position den 1 oktober.

Annika Falkengren om utnämningen:

- Bo Magnusson är en omvittnat god ledare med ett starkt affärsmässigt tänkande. Han har varit drivkraften bakom Merchant Bankings framgångsrika arbete med att utöka samarbetet mellan affärsområdena liksom att skapa en plattare organisation. Jag är mycket glad över att ha fått med mig honom som en i teamet i VL!

Nordic Retail & Private Banking omfattar tre huvudsakliga affärsområden. Retail Sverige, och Private Banking som betjänar 1,6 miljoner privatkunder och drygt 130 000 små- och medelstora företag samt SEB Kort som har 2,0 miljoner bank-, betal- och kreditkort utestående. Divisionen svarade första halvåret i år för drygt 25 procent av SEB:s rörelseresultat och har 4 600 medarbetare.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för företag, institutioner och privatpersoner som verkar på tio hemmamarknader i Norden, Baltikum, Polen, Tyskland och Ukraina. SEB har drygt 680 bankkontor och 5 miljoner kunder, varav cirka 2 miljoner utnyttjar koncernens internettjänster för sina bankaffärer. Den 30 juni 2005 uppgick koncernens balansomslutning till 1 800 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 012 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka
20 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.