SEB:s Boprisindikator

Flertalet svenskar tror på fortsatt stigande bostadspriser.

En stor majoritet av de svenska hushållen tror att bostadspriserna kommer att fortsätta uppåt, men andelen optimister har fallit något. Nu tror 70 procent av de tillfrågade att bostadspriserna kommer att stiga det kommande året, att jämföra med 72 procent förra månaden.

Det fortsatt låga ränteläget är med stor sannolikhet den viktigaste orsaken till att hushållen fortsätter att ha en optimistisk syn på bostadsprisutvecklingen, säger SEB:s privatekonom Gunilla Nyström.
Endast sju procent av hushållen svarar att man avser att binda räntan inom den kommande tremånadersperioden, vilket är marginellt fler än i förra mätningen.

Trots allt tal om stigande räntor framöver känner sig hushållen uppenbarligen trygga med rörlig ränta. När Riksbanken så småningom börjar höja reporäntan, som styr den rörliga bolåneräntan, kommer det sannolikt att ha en psykologisk effekt på hushållen och fler kommer att överväga att binda, säger Gunilla Nyström.

Vi definierar SEB:s Boprisindikator som skillnaden mellan andelen hushåll som tror på stigande priser och andelen som tror på fallande priser. Sedan förra månaden, då indikatorn nådde 63, har den nu fallit tillbaka till 60.

Demoskop genomför varje månad på uppdrag av SEB en rikstäckande opinionsundersökning bland drygt 1000 svenska hushåll om deras syn på prisutvecklingen på villor och bostadsrätter samt deras planer på att ändra räntevillkoren på sina lån.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern för företag, institutioner och privatpersoner. SEB har 670 bankkontor i Sverige, Tyskland och Baltikum och drygt 4 miljoner kunder, varav 1,8 miljoner internetkunder. Den 30 juni 2004 uppgick koncernens balansomslutning till 1 404 miljarder kronor och förvaltat kapital till 858 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 18 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com.